BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM.
Kinesiske BYD er på god vei med elbiler på 1000 volts arkitektur. Men strømnettet i Danmark er slett ikke innrettet for det.
Dette skriver forbrukerøkonom i FDM Ilyas Dogru på LinkedIn .
– Med en ladehastighet på 10C – det vil si batteriets evne til å lade 10 ganger kapasiteten i timen – nærmer vi oss et scenario der ladingen kan gå like raskt som å fylle gass, skriver forbrukerøkonomen.
Men det gir også sine utfordringer. Og dette gjelder spesielt for strømnettet i Danmark. Selv om strømnettet her til lands er ganske robust.
– Men før vi faller av stolene av spenning, må vi også se på den andre delen av ligningen: strømnettet.
Danmarks strømnett takler ikke nye og mye raskere elbiler
– For det krever store investeringer hvis mange elbiler skal trekke så mye fra strømnettet. Det er også derfor BYD nevner energilagring som en nødvendighet for at det skal lykkes.
Og selv om det danske strømnettet ifølge Ilyas Dogru presterer bedre enn for eksempel det nederlandske, som er under mye mer press, bør ikke Danmark forvente at en oppgradering til BYD-spesifikasjoner vil være gratis. Langt ifra faktisk.
Ifølge forbrukerøkonomen vil det koste 2,5 millioner kroner bare å sette opp ladestasjonen. Og det er for maskinvare, ladetap og driftskostnader er tatt i betraktning.
BYD blir neppe stoppet av danske bekymringer. Ifølge kineserne betyr teknologien at deres kommende elbiler vil lade like raskt som du allerede kan fylle en bensinbil.
Konkret sier kineserne at de nye elbilene vil kunne absorbere nok kraft til 400 kilometer på 5 minutter fra en ladekontakt. Gruppen må fortsatt bevise om dette faktisk stemmer.