Volkswagen angrer – vil bygge flere forbrenningsmotorer

Volkswagen prøver nå å etterligne Toyota med en serie nye hybridmotorer. Den første skal være klar i september.

Ifølge britiske Autocar planlegger Volkswagen å utvikle et nytt hybridsystem som etterligner Toyotas tilnærming til hybridteknologi.

Japanerne bygger biler som kan kjøre en viss strekning kun på strøm som bilen selv produserer.

Dette markerer et tydelig skifte i Volkswagens strategi, som tidligere har fokusert på mildhybrider og plug-in hybrider.

Neste generasjon av Volkswagen T-Roc SUV, som forventes å bli presentert i september, vil være den første modellen med det nye fullhybridsystemet.

Volkswagen skal ha tatt avgjørelsen fordi salget av elbiler er betydelig lavere enn hva ledelsen i Wolfsburg hadde forventet.

Forbrenningsmotoren alene kan ikke redde Volkswagen

For å møte markedsbehov – og gigantiske underskudd i økonomien – eksperimenterer ingeniører nå med alternative løsninger som kan møte den reelle etterspørselen hos forhandlere.

Med det nye hybridsystemet posisjonerer Volkswagen T-Roc seg som en konkurrent til biler som Toyota Corolla Cross.

På lengre sikt er det sannsynlig at systemet også vil bli tilgjengelig i andre Volkswagen-modeller som Volkswagen Golf og Skoda Octavia sedan.

De tekniske detaljene til det nye hybridsystemet er ennå ikke offentliggjort. Det spekuleres imidlertid i at bilen skal utstyres med en 1,5-liters firesylindret bensinmotor som både driver hjulene og lader batteriet.

Volkswagen må i det minste gjøre noe. Og veldig raskt. For merket sliter med massiv gjeld, som finansdirektøren mener kan stenge hele konsernet.Les mer om det her .

Noe av det som vil få gjelden ned er permitteringer og fabrikknedleggelser. 35.000 stillinger skal reddes i løpet av de neste årene. Det samme må tre fabrikker i Tyskland gjøre.

Imidlertid er våpenprodusenten Rheinmetall så opptatt med å få i gang produksjonen for flere europeiske land at de har fått ideen om å kjøpe en av fabrikkene som er truet av nedleggelse. Nemlig den i Osnabrück.

Her monterer VW-konsernet for tiden både Volkswagen T-Roc Cabriolet og deler til Porsche 718 Boxster.

Volkswagen er imidlertid ikke det eneste merket i VW-konsernet som trenger å spare penger og gjøre drastiske kutt.

Skoda vil kutte 8.000 jobber, Porsche vil kutte 4.500, og Audi vil kutte 7.500 jobber så snart som mulig.

Samtidig vil Mercedes sine konkurrenter gi ansatte millioner av kroner for å si opp. Finn denne og mange andre historier på Boosted.dk – hver dag!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...