Volkswagen prøver nå å etterligne Toyota med en serie nye hybridmotorer. Den første skal være klar i september.
Ifølge britiske Autocar planlegger Volkswagen å utvikle et nytt hybridsystem som etterligner Toyotas tilnærming til hybridteknologi.
Japanerne bygger biler som kan kjøre en viss strekning kun på strøm som bilen selv produserer.
Dette markerer et tydelig skifte i Volkswagens strategi, som tidligere har fokusert på mildhybrider og plug-in hybrider.
Neste generasjon av Volkswagen T-Roc SUV, som forventes å bli presentert i september, vil være den første modellen med det nye fullhybridsystemet.
Volkswagen skal ha tatt avgjørelsen fordi salget av elbiler er betydelig lavere enn hva ledelsen i Wolfsburg hadde forventet.
Forbrenningsmotoren alene kan ikke redde Volkswagen
For å møte markedsbehov – og gigantiske underskudd i økonomien – eksperimenterer ingeniører nå med alternative løsninger som kan møte den reelle etterspørselen hos forhandlere.
Med det nye hybridsystemet posisjonerer Volkswagen T-Roc seg som en konkurrent til biler som Toyota Corolla Cross.
På lengre sikt er det sannsynlig at systemet også vil bli tilgjengelig i andre Volkswagen-modeller som Volkswagen Golf og Skoda Octavia sedan.
De tekniske detaljene til det nye hybridsystemet er ennå ikke offentliggjort. Det spekuleres imidlertid i at bilen skal utstyres med en 1,5-liters firesylindret bensinmotor som både driver hjulene og lader batteriet.
Volkswagen må i det minste gjøre noe. Og veldig raskt. For merket sliter med massiv gjeld, som finansdirektøren mener kan stenge hele konsernet.Les mer om det her .
Noe av det som vil få gjelden ned er permitteringer og fabrikknedleggelser. 35.000 stillinger skal reddes i løpet av de neste årene. Det samme må tre fabrikker i Tyskland gjøre.
Imidlertid er våpenprodusenten Rheinmetall så opptatt med å få i gang produksjonen for flere europeiske land at de har fått ideen om å kjøpe en av fabrikkene som er truet av nedleggelse. Nemlig den i Osnabrück.
Her monterer VW-konsernet for tiden både Volkswagen T-Roc Cabriolet og deler til Porsche 718 Boxster.
Volkswagen er imidlertid ikke det eneste merket i VW-konsernet som trenger å spare penger og gjøre drastiske kutt.
Skoda vil kutte 8.000 jobber, Porsche vil kutte 4.500, og Audi vil kutte 7.500 jobber så snart som mulig.
Samtidig vil Mercedes sine konkurrenter gi ansatte millioner av kroner for å si opp. Finn denne og mange andre historier på Boosted.dk – hver dag!