Polestar 2 trekkes permanent tilbake – forsvinner helt

Den amerikanske tollsatsen på 25 prosent på alle importerte biler får nå Polestar til å trekke Polestar 2-modellen permanent fra den amerikanske modellserien.

Polestar 2 er nå permanent trukket fra det amerikanske markedet.

Innføringen av en betydelig importavgift på elbiler produsert i Kina har fått Polestar til å stoppe salget av Polestar 2 i USA.

Bilen er ikke lenger å finne på bilprodusentens amerikanske nettside. Ledelsen i USA har imidlertid ikke gitt noen forklaring på 'forsvinningsnummeret'. Eller for den saks skyld kommentert toll.

Polestar har imidlertid tidligere vært rasende over at merkets biler faktisk er i ferd med å bli fullstendig forbudt i USA. Les mer om det her .

Hovedårsaken til bilmerkets beslutning er trolig en ny amerikansk toll på 112 prosent pålagt elbiler produsert i Kina.

Den avgiften rammer en rekke bilmerker, inkludert Polestar og Volvo, som begge er kinesisk eid og produserer flere av sine bilmodeller i Kina.

Polestar 2 er en av modellene som dekkes av den høye tariffen, da den er produsert i Kina.

Selv om skikkene har vært kjent en stund, var det inntil nylig fortsatt mulig å bestille en Polestar 2 i USA. Slik er det nå ikke lenger.

At Polestar 2 forsvinner fra det amerikanske markedet er ikke et enkeltstående tilfelle. I Canada har merket også stoppet importen.

Det kom etter at Canada innførte en tilsvarende 100 prosent toll på kinesiskproduserte elbiler.

Handlinger som dette viser hvordan handelshindringer direkte påvirker hva bilister kan/ikke kan kjøpe.

Selv om Polestar 2 forsvinner, forlater ikke Polestar det nordamerikanske markedet helt. Amerikanske kunder har fortsatt muligheten til å kjøpe andre modeller fra merket.

Polestar 3 produseres lokalt i South Carolina i USA, mens Polestar 4 produseres i Busan i Sør-Korea.

Siden disse modellene ikke produseres i Kina, påvirkes de ikke av den mer enn 100 prosent høyere tariffen. Volvos søstermerke er derimot langt fra alene om å trekke tilbake biler på en eller annen måte.

For eksempel flyttet Volvo produksjonen av deres EX30-modell fra Kina til fabrikken i Gent, Belgia, for å unngå lignende importavgifter i andre markeder, for eksempel i Europa.

Tilbaketrekkingen av Polestar 2 fra USA understreker konsekvensene av dagens amerikanske handelspolitikk for bilindustrien globalt.

Det er ikke utenkelig at flere bilmerker som ikke bygger biler i USA vil følge etter. Ferrari importerer for eksempel fortsatt biler til USA. Men regningen for tollmuren er sendt direkte til kundene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

AI-forsterket innholdsoptimalisering: Hvordan bloggere vil øke trafikken sin i 2025

Verden har lenge sett misunnelig på bloggere og deres...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke...

Skjer 1. juli – flere sjåfører vil få bod i Danmark

Det kan fort bli dyrt å kjøre med sommerdekk...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...