Først trakk Volkswagen seg, og nå følger JRL-gruppen etter og stopper all eksport til USA etter at presidenten innførte en toll på 25 prosent på alle utenlandske biler.
En ny importtoll på 25 prosent skaper problemer for bilprodusentene. Avgiften gjelder for personbiler som importeres til USA. Jaguar Land Rover (JLR) svarer nå på Donald Trumps nye regler.
De stopper midlertidig leveranser av biler som Land Rover og Range Rover til det amerikanske markedet. Stoppet gjelder for april måned.
Volkswagen har også reagert raskt. Bilprodusenten holder for tiden tilbake nye biler i amerikanske importhavner. De planlegger også å legge til en tilleggsavgift på toppen av prisen på bilene sine.
Den nye tariffen på 25 prosent ble innført av Donald Trump denne uken. Dette skaper stor usikkerhet blant mange europeiske bilprodusenter.
USA er et viktig marked for Jaguar Land Rover sine luksusbiler. I fjor solgte JLR 95 000 biler i USA. Dette tilsvarer en femtedel av deres totale produksjon.
JLR og VW reagerer på nye amerikanske tariffer
JLR har avgitt en uttalelse om situasjonen. Her forklarer de årsaken til den midlertidige pausen i leveransene.
"USA er et viktig marked for JLRs luksusmerker," sa JLR tidligere.
– Mens vi jobber med å håndtere de nye handelsforholdene med våre forretningspartnere, implementerer vi våre kortsiktige initiativer.
Tiltakene inkluderer leveringsstopp i april. Dette skjer mens JLR utvikler planer for mellomlang og lang sikt.
De nye amerikanske tollene rammer den britiske bilindustrien hardt. Industrien var allerede under press av andre årsaker.
Andre britiske luksusmerker som Bentley og Aston Martin er også avhengige av salg i USA. De selger en stor del av produksjonen sin på det amerikanske markedet.
Britisk bilindustri rammet hardt
For Bentley og Aston Martin er ikke flytting av produksjon en opplagt løsning. De produserer relativt få biler.
Derfor er det ikke lønnsomt for dem å flytte produksjonen til USA. De må derfor finne andre måter å håndtere de nye takstene på.
Situasjonen illustrerer hvilke utfordringer global handelspolitikk kan skape. Bilindustrien er spesielt utsatt for tariffendringer. Dette skyldes de komplekse globale forsyningskjedene.
Andre bilprodusenter vurderer også sine alternativer. Volvo Cars har tidligere uttrykt en intensjon om å flytte produksjonen til USA. Det uttalte direktør Håkan Samuelsson tidligere denne uken.
Det er foreløpig ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg på lengre sikt. De kommende månedene vil vise hvordan bilprodusentene tilpasser seg de nye forholdene.
Situasjonen skaper usikkerhet for flere europeiske bilmerker. Det blir interessant å følge utviklingen, spesielt for britiske produsenter. Les mer om Jaguar Land Rover , Range Rover og andre spennende bilnyheter på Boosted.dk.