I første kvartal 2025 falt Tesla-salget i alle europeiske land – med ett bemerkelsesverdig unntak.
Tesla har det vanskelig i Europa. Nye tall viser at bilprodusentens salg falt i alle europeiske land i første kvartal 2025 – bortsett fra i Storbritannia.
Her har salget tvert imot økt med seks prosent. Dette skjer samtidig som resten av elbilmarkedet i Europa fortsetter å vokse.
Ifølge rapporten leverte Tesla 37 prosent færre biler i Europa i årets tre første måneder sammenlignet med samme periode i 2024, som allerede var et år med nedgang for merket.
Teslas aksjekurs faller kraftig i Tyskland og Frankrike
Tallene viser at Tyskland – tidligere Teslas største marked i Europa – er hardest rammet med et fall på 62,2 prosent. Dette har flyttet landet ned til tredjeplass blant Teslas europeiske markeder.
Frankrike følger etter med en nedgang på 41,1 prosent, mens land som Belgia, Danmark, Sverige og Sveits også har mer enn halvert sine Tesla-kjøp sammenlignet med året før.
Land | Q1 2024 | Q1 2025 | Endre |
---|---|---|---|
Tyskland | 13.068 | 4.935 | -62,2 % |
Storbritannia | 11.768 | 12.474 | +6,0 % |
Frankrike | 11.360 | 6.696 | -41,1 % |
Belgia | 7.219 | 3 019 | -58,2 % |
Danmark | 3.558 | 1.549 | -56,5 % |
Sveits | 3.264 | 1.238 | -62,1 % |
Priskrig og høyrepolitikk kan forklare britisk unntak
At salget i Storbritannia går mot strømmen kan ifølge flere kilder skyldes lavere priser på Tesla-biler – spesielt Model Y. Her starter leasingprisen på bare 399 pund (ca. 4.000 DKK per måned), mens samme modell i Tyskland koster over 570 euro per måned (over 4.200 DKK).
En annen mulig forklaring er forskjellen i importforhold. I motsetning til resten av Europa er ikke Storbritannia underlagt EU-toll på kinesiske elbiler , noe som kan gjøre det billigere å importere biler produsert i Kina – som Model Y.
I tillegg kjøpes mange Tesla-biler i Storbritannia som firmabiler, ofte bestilt måneder i forveien.
Den nye luksusavgiften på elbiler over 40 000 pund, som trådte i kraft 1. april 2025, kan også ha fått mange til å fremskynde kjøpene sine.
Tesla sliter med brann og konkurranse
Ifølge markedsanalytikere handler Teslas problemer ikke bare om priser. Merket er under press, og konkurransen fra både europeiske og kinesiske elbilprodusenter er blitt mye skarpere.
Model Y har hatt leveringsproblemer som følge av en designendring, men det forklarer ikke hele nedgangen.
Model 3-salget har også falt med 11 prosent i Europa sammenlignet med første kvartal 2024, til tross for en nylig oppdatering.
Flere investorer og analytikere peker på ledelsen – og spesielt Elon Musk – som en medvirkende årsak til problemene. "Dette er et selvpåført problem," er ordene fra flere stemmer i Tesla-kretser.