Kommer til Danmark – Kina ønsker å tvangsoppløse bilmerker

Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og Changan. Målet er å skape en nasjonal konkurrent til BYD

Kinas regjering vurderer for tiden det som kan bli en av de største fusjonene i bilindustrien noensinne.

De statseide bilgigantene Dongfeng Motor Corp og Chongqing Changan Automobile kan miste sin uavhengighet og i stedet slås sammen til ett stort selskap.

Dette er en del av en plan for å styrke produksjonen av elbiler. En fusjon kan skape en ny sterk konkurrent til markedslederen BYD.

Det er den kinesiske regjeringen som aktivt presser på for endring. Målet er å skape en mer strømlinjeformet og effektiv bilindustri i landet.

Konsolidering av de store bilmerkene i landet skal redusere overlapping og sløsing i bransjen. Det bør også fremskynde styrets mål om kun å tillate elbiler.

En nestleder fra Kommisjonen for statlige foretak snakket nylig om behovet. Kommisjonen, som fører tilsyn med rundt 100 statseide virksomheter, oppfordrer bilprodusentene til å omstrukturere virksomheten.

Ifølge Nikkei Asia skjedde dette ved et arrangement i Beijing.

Tanken bak er klar. Ved å samle utviklings- og produksjonsressurser kan merkevarer bli sterkere. De må kunne konkurrere bedre, spesielt mot de mer etablerte merkene. Her nevner kineserne selv BYD.

Kommisjonen holder øye med flere store statseide aktører. Dette gjelder spesifikt Chongqing Changan Automobile og Dongfeng Motor Corp. China FAW Group, som blant annet samarbeider med Volkswagen, er også blant de statseide bilselskapene som kommunistregimet holder øye med.

Statseide kinesiske bilprodusenter vurderer fusjon

Ryktene om en mulig fusjon mellom Dongfeng og Changan skjøt fart i februar. South China Morning Post rapporterte at regjeringen vurderte å plassere dem under et felles holdingselskap. Det er imidlertid ennå ikke offisielt bekreftet.

Hvis fusjonen blir en realitet, kan det nye selskapet bli enormt. Det er anslått at det sammenslåtte selskapet potensielt kan overta BYD. Dette vil gjøre den til Kinas største produsent av elbiler, noe som vil være en betydelig endring for markedet.

Salget for de to selskapene er allerede stort. I fjor solgte Changan 2,68 millioner biler. Dongfeng solgte 2,48 millioner biler i samme periode. Dette plasserer dem blant de store aktørene.

Men på elbilområdet har de hatt vanskeligheter med å følge med. De har ikke holdt tritt med BYD spesielt i overgangen til elbiler. Begge selskapene klarte ikke å nå sine egne salgsmål for elbiler i fjor.

"Omstruktureringen, hvis den blir realisert, vil være et stort skritt," sier en analytiker fra storbanken Morgan Stanley om den potensielle avtalen.

– Dette vil ha stor betydning for Kinas bilindustri på lang sikt.

Kampen om elbilmarkedet i Kina tiltar

Ivan Li, fondsforvalter i Loyal Wealth Management, har også kommentert situasjonen. "De to selskapenes uttalelser peker klart på en potensiell fusjon av de statseide morselskapene, selv om de ikke har sagt det direkte," bemerket han.

Li la til at regjeringen sannsynligvis ser på konsolidering som en metode. Det kan redusere intern konkurranse mellom de statseide gigantene. Det kan også bedre posisjonere sektoren for langsiktig suksess på global skala.

Selv om elbilresultatene har vært under forventningene, spiller begge selskapene en sentral rolle. De er dypt integrert i Kinas omfattende bioøkosystem. Dette skyldes ikke minst deres langvarige samarbeid med utenlandske merkevarer.

Dongfeng fortsetter å ha joint ventures med internasjonale bilprodusenter som Nissan og Honda. De samarbeider også med de europeiske merkene Peugeot og Citroën. Changan har lignende partnerskap med Ford og Mazda.

Disse mange eksisterende alliansene kan potensielt komplisere en mulig fusjon mellom de to gigantene. Samtidig understreker partnerskapene imidlertid også selskapenes strategiske verdi i det globale markedet.

En mulig sammenslåing av Dongfeng og Changan vil utvilsomt sende rystelser gjennom den kinesiske bilindustrien.

Dette kan ha stor innvirkning på konkurransen, spesielt i et marked som blir stadig vanskeligere å tjene penger i. Du kan følge utviklingen i det globale bilmarkedet – som allerede har sett konkurser i løpet av 2025 – på Boosted.dk hver dag.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Må spare 26 milliarder – bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer å selge sitt globale...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...