15. april, 2025

Kommer til Danmark – Kina ønsker å tvangsoppløse bilmerker

Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og Changan. Målet er å skape en nasjonal konkurrent til BYD

Kinas regjering vurderer for tiden det som kan bli en av de største fusjonene i bilindustrien noensinne.

De statseide bilgigantene Dongfeng Motor Corp og Chongqing Changan Automobile kan miste sin uavhengighet og i stedet slås sammen til ett stort selskap.

Dette er en del av en plan for å styrke produksjonen av elbiler. En fusjon kan skape en ny sterk konkurrent til markedslederen BYD.

Det er den kinesiske regjeringen som aktivt presser på for endring. Målet er å skape en mer strømlinjeformet og effektiv bilindustri i landet.

Konsolidering av de store bilmerkene i landet skal redusere overlapping og sløsing i bransjen. Det bør også fremskynde styrets mål om kun å tillate elbiler.

En nestleder fra Kommisjonen for statlige foretak snakket nylig om behovet. Kommisjonen, som fører tilsyn med rundt 100 statseide virksomheter, oppfordrer bilprodusentene til å omstrukturere virksomheten.

Ifølge Nikkei Asia skjedde dette ved et arrangement i Beijing.

Tanken bak er klar. Ved å samle utviklings- og produksjonsressurser kan merkevarer bli sterkere. De må kunne konkurrere bedre, spesielt mot de mer etablerte merkene. Her nevner kineserne selv BYD.

Kommisjonen holder øye med flere store statseide aktører. Dette gjelder spesifikt Chongqing Changan Automobile og Dongfeng Motor Corp. China FAW Group, som blant annet samarbeider med Volkswagen, er også blant de statseide bilselskapene som kommunistregimet holder øye med.

Statseide kinesiske bilprodusenter vurderer fusjon

Ryktene om en mulig fusjon mellom Dongfeng og Changan skjøt fart i februar. South China Morning Post rapporterte at regjeringen vurderte å plassere dem under et felles holdingselskap. Det er imidlertid ennå ikke offisielt bekreftet.

Hvis fusjonen blir en realitet, kan det nye selskapet bli enormt. Det er anslått at det sammenslåtte selskapet potensielt kan overta BYD. Dette vil gjøre den til Kinas største produsent av elbiler, noe som vil være en betydelig endring for markedet.

Salget for de to selskapene er allerede stort. I fjor solgte Changan 2,68 millioner biler. Dongfeng solgte 2,48 millioner biler i samme periode. Dette plasserer dem blant de store aktørene.

Men på elbilområdet har de hatt vanskeligheter med å følge med. De har ikke holdt tritt med BYD spesielt i overgangen til elbiler. Begge selskapene klarte ikke å nå sine egne salgsmål for elbiler i fjor.

"Omstruktureringen, hvis den blir realisert, vil være et stort skritt," sier en analytiker fra storbanken Morgan Stanley om den potensielle avtalen.

– Dette vil ha stor betydning for Kinas bilindustri på lang sikt.

Kampen om elbilmarkedet i Kina tiltar

Ivan Li, fondsforvalter i Loyal Wealth Management, har også kommentert situasjonen. "De to selskapenes uttalelser peker klart på en potensiell fusjon av de statseide morselskapene, selv om de ikke har sagt det direkte," bemerket han.

Li la til at regjeringen sannsynligvis ser på konsolidering som en metode. Det kan redusere intern konkurranse mellom de statseide gigantene. Det kan også bedre posisjonere sektoren for langsiktig suksess på global skala.

Selv om elbilresultatene har vært under forventningene, spiller begge selskapene en sentral rolle. De er dypt integrert i Kinas omfattende bioøkosystem. Dette skyldes ikke minst deres langvarige samarbeid med utenlandske merkevarer.

Dongfeng fortsetter å ha joint ventures med internasjonale bilprodusenter som Nissan og Honda. De samarbeider også med de europeiske merkene Peugeot og Citroën. Changan har lignende partnerskap med Ford og Mazda.

Disse mange eksisterende alliansene kan potensielt komplisere en mulig fusjon mellom de to gigantene. Samtidig understreker partnerskapene imidlertid også selskapenes strategiske verdi i det globale markedet.

En mulig sammenslåing av Dongfeng og Changan vil utvilsomt sende rystelser gjennom den kinesiske bilindustrien.

Dette kan ha stor innvirkning på konkurransen, spesielt i et marked som blir stadig vanskeligere å tjene penger i. Du kan følge utviklingen i det globale bilmarkedet – som allerede har sett konkurser i løpet av 2025 – på Boosted.dk hver dag.

Latest

Don't miss

Jeff Bezos bak Slate Auto: Ny amerikansk pickup til 175.000 DKK.

Den nye bilprodusenten Slate vil lansere en elektrisk pickup...

Tesla fjerner bestillingsknap: Slut med USA-biler i Kina

Model S og Model X kan ikke lenger bestilles...

Selskapet bak din iPhone skal nå bygge elbiler

Foxconn, som produserer iPhone og Xbox, planlegger nå en...

Tesla stuper 62 prosent i Tyskland

Teslas glansdager er over. I hvert fall i Europas...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....