Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo.

Fallende salgstall og nytt USA i USA legger press på Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey vil nå gi råd om skjebnen til Maserati og Alfa Romeo under midlertidig administrerende direktør John Elkann.

Bilkonsernet Stellantis står overfor utfordringer med de italienske merkene Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret inn for å undersøke fremtiden til de to merkene.

Presset skyldes blant annet fallende salgstall og nye tariffer i USA.

Det er den midlertidige administrerende direktøren John Elkann, som tok over etter sparkingen av Carlos Tavares i desember, som skal ha satt i gang prosessen.

Dette melder nyhetsbyrået Bloomberg .

Informasjonen kommer fra anonyme kilder tett på prosessen. Planene er fortsatt på et veldig tidlig stadium.

Stellantis' primære mål er å forbedre økonomien til merkevarene. Både Maserati og Alfa Romeo har opplevd betydelig nedgang i salget. De sliter også med massive underskudd på daglig basis.

Konsulentene fra McKinsey vil analysere ulike strategiske alternativer. Dette kan inkludere partnerskap med andre selskaper.

Å skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-gruppen er også et alternativ som de hundeørede konsulentene har blitt bedt om å vurdere.

Interessen for de historiske italienske merkene er allerede tilstede. Ifølge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilprodusenter vist interesse for enten å anskaffe merkene eller inngå et samarbeid med Stellantis.

Økonomisk press og fallende salg

Situasjonen forverres av nye amerikanske tollsatser. 25-prosentsatsen som ble innført av Donald Trump, rammer Stellantis hardt.

Oppgavene kan koste konsernet store summer.

Spesielt Maserati merker konsekvensene. Omtrent 35 til 40 prosent av Maserati sine kunder er i USA. Alle biler for det amerikanske markedet skal importeres fra Europa.

Maserati har ingen produksjonsanlegg utenfor Europa. Dette gjør merket sårbart for importavgifter. Lønnsomheten til både Alfa Romeo og Maserati, som allerede sliter, er derfor ekstra presset.

Maseratis salg falt betydelig i fjor. Salget ble mer enn halvert. Dette resulterte i et driftsunderskudd på 260 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,9 milliarder danske kroner.

De økonomiske vanskelighetene har allerede fått konsekvenser. Tidligere i år kuttet Stellantis Maseratis budsjett.

Investeringsbudsjettet ble redusert med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Dette førte til kansellering av planlagte nye modeller. Blå. en angivelig lynrask elbil. Les mer om det her .

Fremtidige muligheter og markedsutfordringer

Eksperter har spekulert i Stellantis strategi i flere måneder. Spørsmålet er hvor lenge konsernet vil holde på tapsgivende merkevarer. Den nåværende administrerende direktøren i Stellantis er John Elkann. Han innehar stillingen midlertidig.

Carlos Tavares var administrerende direktør fra januar 2021 til desember 2024. Siden den gang har ledelsen i det store bilkonsernet vært under midlertidig ledelse.

Fremtiden til Maserati og Alfa Romeo avhenger nå av McKinseys analyse. Stellantis må ta viktige beslutninger om veien videre for de to ikoniske merkene. Alternativene spenner fra restrukturering til avhending.

Utfordringene med toll og fallende salg krever handling, og gjerne nå. Stellantis søker nå ekstern rådgivning for å finne den beste løsningen for de tradisjonelle italienske bilmerkene.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Maserati og Alfa Romeo. Vi følger også Stellantis-gruppen tett. Du kan få siste nytt fra bilverdenen her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere...

Bransjeekspert: Elbiler blir IKKE billigere i Danmark

Det kan godt hende at regjeringen vil endre bilavgiftene....

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Regjeringen vil fjerne den kontroversielle grensen for biler i Danmark.

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vurderer å fjerne den kontroversielle...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...