19. april, 2025

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig.

EU-parlamentet klassifiserer karbonfiber som skadelig i et nytt direktiv. Hvis det blir et forbud, kan det ramme bilindustrien hardt.

EU vurderer nå å ta et betydelig skritt mot bilindustrien. Brussel vil forby bruk av karbonfiber i bilproduksjon. Forslaget er en del av det reviderte ELV-direktivet (End of Life Vehicles), som også vil skrote mange eldre biler. Les mer om det her.

Direktivet regulerer demontering og gjenvinning av biler. Målet er å gjøre prosessen mer miljøvennlig.

Hvorfor ser EU på karbonfiber som et problem? Svaret må finnes i måten karbonfiber avhendes.

Når karbonfiber bundet med harpiks kasseres, kan fine fibre frigjøres. Fibrene kan flyte i luften.

Fibrene kan forårsake kortslutninger i maskiner. Enda viktigere er at de kan forårsake irritasjon av hud og slimhinner hos mennesker.

Karbonfiber – et sterkt, men lett materiale under mikroskopet

Karbonfiber er kjent for sine spesielle egenskaper. Materialet er sterkere enn stål og lettere enn aluminium. Produksjonen av karbonfiber er imidlertid mer komplisert. Det er også dyrere enn stål og aluminium.

Likevel er fordelene ofte større enn ulempene. Dette gjelder mange forskjellige applikasjoner. Materialet er mye brukt i flyindustrien. Det er også sett i vindmøllevinger og på biler.

Motorsykler bruker også karbonfiber. Dog i mindre grad enn det skjer på biler og fly.

Et voksende marked og elbilers behov for karbonfiber

Det globale markedet for karbonfiber var verdt rundt 37,9 milliarder danske kroner i 2024. Det viser tall fra analysefirmaet Roots Analysis.

Markedet forventes å vokse betydelig. En gjennomsnittlig årlig vekst på 11 prosent er spådd frem mot 2035. Verdien kan komme opp i cirka 118,1 milliarder kroner.

Ifølge Nikkei Asia står biler i dag for mellom 10 og 20 prosent av totalbruken. Det tallet vil sannsynligvis øke.

Økningen skyldes i hovedsak utbredelsen av elbiler og fordi bilmerker leter etter en raskest mulig måte å gjøre bilene lettere.

Elbiler veier mer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Årsaken er de store batteripakkene i bunnen av bilene.

Å bruke karbonfiber blir sett på som en ideell løsning når det gjelder å kutte vekt. Dette gjelder spesielt for premiummerker.

For dyre bilmerker er pris mindre viktig. Kjøreegenskaper og rekkevidde betyr mer. Men det er likevel noe som er sterkt preget av den ofte alt for høye vekten på elbiler.

Andre materialer som bly, kvikksølv, kadmium og seksverdig krom er allerede klassifisert som farlig av EU. De har imidlertid hatt unntak i bilsektoren, som ikke gjelder andre forbruksvarer.

Karbonfiber har nå blitt foreslått for første gang globalt å klassifiseres som skadelig i sammenheng med bilindustrien. Dette er gjort i EU-parlamentets utkast til det reviderte ELV-direktivet.

Det er viktig å huske at dette fortsatt er et utkast og at ingenting er sikkert ennå. Men det er ikke noe umiddelbar alternativ til karbonfiber. I hvert fall ikke en som er like god.

Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Materialer som karbonfiber er ofte å se i ytelsesbiler og tuningprosjekter, som vi dekker i dybden. Det skjer imidlertid også ofte at det fjærvektige materialet kommer helt 'vanlige' gatebiler til gode som den nyeste BMW M3 Touring. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper...

Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

Formel 1-laget i krise – «slipper» hele 2025-sesongen

Max Verstappen ender skuffende på sjetteplass i Bahrain Grand...

Snart vil din Nissan kunne kjøre seg selv ved hjelp av et nytt britisk AI-system

Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs. Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står igjen på gatene i Nottingham etter merkevarens konkurs. Ingen vet hvem som skal fjerne de...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren «Supercar Ron» kjører rundt med geiter i en Aston Martin Valkyrie til 22 millioner kroner....

Donald Trumps tariffer tvinger Tesla til å stoppe

Elon Musks plan for Tesla Cybercab og Semi-lastebilen blir nå stoppet av høye tollsatser på kinesiske deler. Produksjonen av de viktige modellene er usikker....

Ny elbil koster under 46.000 kroner fra ny

Den har bare 41 hestekrefter. Men den nye Panda Mini, som er laget av Geely-gruppen, koster under 46.000 kroner ny. Geely fornyer den kinesiske...

Kina forbyr eksport av sjeldne bildeler

Som svar på USAs straffetoll, begrenser Kina eksporten av seks sjeldne jordartsmetaller. Forbudet truer produksjonen av elektriske motorer og halvledere til biler globalt. Elektrisk...

BMW-eier knuser 5 politibiler og 7 betjenter

En politijakt etter en eldre BMW F10 endte i kaos på en motorvei i England. Fem politibiler ble ødelagt og syv tjenestemenn ble skadet....

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for Tesla. I hvert fall i Sverige, hvor færre enn 100 nye biler er registrert. Tesla...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos Tesla, som ikke vil ha noe med bruktbilene som kundene henter inn. Interessen for Tesla...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres er 'bygget fra grunnen av i USA'. Men det er løgn, og nå må annonsen...

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat passert 1.600.000 kilometer i en Toyota Tundra. Denne gangen med en modell fra 2014. Victor...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke konkurrenter – spesielt sikkerheten og designet imponerer den internasjonale juryen. Volvo EX90 har nettopp blitt...