16. april, 2025

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000 kroner i måneden.

Snart ett år har gått for Stian W. Aakeberg uten at han har sett skyggen av sin Jaguar I-Pace. Den norske elbileieren venter fortsatt på et helt nytt batteri til Jaguaren.

I mellomtiden kjører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner i måneden.

Han har måttet ta seg av batteriproblemene i Stians I-Pace tre ganger. Nå er det kommet til et punkt hvor han har krevd et helt nytt batteri i bilen. Tidligere løsninger med erstatning av individuelle celler.

Dette kravet viser seg imidlertid vanskelig å oppfylle. Global mangel på batterier kompliserte saken betydelig for eieren. Ventetiden er også uvanlig lang.

Mangelen på batterier er delvis knyttet til et sikkerhetsproblem. Jaguar har tidligere tilbakekalt I-Pace-modeller på grunn av fare for brann i batteriene. Dette skapte stort press på reservedeler globalt.

I USA har importøren kjøpt tilbake over 3000 eksemplarer av bilen, og i Norge dreier det seg om 130 biler. Nettopp på grunn av den problematiske batteripakken.

Bilen til Stian ble ikke direkte berørt av tilbakekallingen. Men bilens problemer rammet ham likevel hardt og forlenget reparasjonstiden betydelig.

Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri

Hans Jaguar I-Pace har stått stille hos en forhandler i nesten ett år. Bilen er i ny stand og venter fortsatt på nytt batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grunn av lang nedetid.

– Noen må betale for dette, sier han til det norske mediet Motor.no om situasjonen.

I mellomtiden har Stian kort i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har rett på den under garantien. Bilimportøren dekker alle kostnader knyttet til lånebilen.

Kostnadene inkluderer lån, drivstoff, forsikring, bompenger og moms. Hybriden er dyrere i drift enn den rene elbilen han vanligvis kjører.

Stian kan også vise Motor hva importøren faktisk betaler for at han skal kjøre rundt gratis.

Fakturaen viser en månedlig kostnad på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det tilsvarer rundt 12.800 danske kroner hver måned.

Etter ti måneder har regningen nådd 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt av importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det har ikke endret seg ennå.

Dyr lånebil mens elbilen venter

Jaguar Land Rover Norge kan ikke si noe om når Stians elbil skal kunne kjøres igjen. Men det er tidlige tegn på fremgang i leveransene. Andre kunder begynner å få avtaler om batteribytte.

Glenn Klemetsen, teknisk sjef hos importøren, bekrefter at batterier er på vei. De skal komme fra Jaguar i England.

– Vi regner med å være ferdige med endringene i løpet av våren, sier han til Motor.no.

Importøren erkjenner at saken er dyr. De påtar seg ansvaret for forsinkelsen og kostnadene.

PR-sjef Fam Christina Gudim utdyper i en epost til Motor.no.

– Vi er forpliktet til å rette feil og mangler i henhold til produsentens funksjonsgaranti.

"Når reparasjoner blir forsinket på grunn av mangel på reservedeler, prøver vi å minimere ulempene for kundene, som i noen tilfeller innebærer å tilby et erstatningskjøretøy."

Stian roser behandlingen fra importøren til tross for lang ventetid. Han føler seg godt behandlet og understreker at forsinkelsen ikke direkte er verkstedets eller importørens feil.

Han er imidlertid overrasket over de høye kostnadene knyttet til lånebilen. – Det er absolutt rart at det å bytte batteri i en elbil kan koste like mye som en helt ny småbil – for selve utskiftingen er til og med gjort, sier Stian W. Aakeberg.

Når Stian endelig får tilbake sin Jaguar I-Pace, planlegger han en grundig garantisjekk. Han vil forsikre seg om at den lange stillstanden ikke har skapt ytterligere problemer med bilen.

Ventetider på reparasjoner og utfordringer med elbilbatterier er noe mange bileiere kan oppleve. Men her hjemme avviser importøren at danske biler er rammet. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ikonisk bilfilm er tilbake – manuset er klart

Regissør Hallvard Bræin sier nå at den fjerde Borning-filmen...

BMW skal kontrolleres av Alibaba fra 2026

Fra 2026 – det vil si allerede neste år...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som...

Tesla i fritt fall: Salget stuper over hele Europa – bortsett fra ett land

I første kvartal 2025 falt Tesla-salget i alle europeiske...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og...

«Ukjent» bilmerke ansetter 30.000 ingeniører

Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører. 30...

Flere partier ønsker å forby feltløp i Danmark

Både SF og Enhedspartiet vil se på om 'reglene for feltløp' er tilstrekkelige i Danmark. Slik det er i dag er det ikke ulovlig....

Farlig for bilen din – kommer til Danmark i påsken

Både skjærtorsdag og langfredag spår meteorologene at det vil regne blod fra himmelen. Og det er dårlige nyheter for bilen din. Den var her...

Formel 1-laget i krise – «slipper» hele 2025-sesongen

Max Verstappen ender skuffende på sjetteplass i Bahrain Grand Prix for Red Bull. Nå erkjenner ledelsen at hele sesongen er tapt. Oscar Piastri sikret...

Tyskland vil gjøre flere biler skattefrie frem til 2035

Den tyske regjeringen lover en hjelpepakke for bilindustrien. Det inkluderer en ny bonus for elbiler og plug-in hybrider, samt taxfree firmabiler frem til 2035....

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen Stavanger, mener fortsatt han ble urettferdig dømt for utilregnelighet. Nå har han kjøpt seg en...

Det er hvor mye CO2 som slippes ut ved produksjon av elbiler

På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp. Polestar har...

Skattedepartementet: Hvordan 9 av 10 sjåfører jukser

Ifølge en ny rapport fra Skatteetaten er det feil i 9 av 10 tilfeller når dansker leier ut noe. For eksempel bilene deres. Skatteetaten...

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber...

«Han» fra Fast and Furious kommer tilbake i ny bilfilm

Ryktene om en ny drift-film med Fast and Furious-stjernen Sung Kang aka "Han" i hovedrollen sirkulerer for tiden raskt. Den 53 år gamle skuespilleren...

Dansk bilkjede melder om underskudd – mangler nesten 2 millioner

Den danske bildetaljkjeden Byens Bilpleje har igjen et underskudd på bunnlinjen. Det er et underskudd på nesten 2 millioner kroner i regnskapet. Et oppkjøp...