Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000 kroner i måneden.

Snart ett år har gått for Stian W. Aakeberg uten at han har sett skyggen av sin Jaguar I-Pace. Den norske elbileieren venter fortsatt på et helt nytt batteri til Jaguaren.

I mellomtiden kjører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner i måneden.

Han har måttet ta seg av batteriproblemene i Stians I-Pace tre ganger. Nå er det kommet til et punkt hvor han har krevd et helt nytt batteri i bilen. Tidligere løsninger med erstatning av individuelle celler.

Dette kravet viser seg imidlertid vanskelig å oppfylle. Global mangel på batterier kompliserte saken betydelig for eieren. Ventetiden er også uvanlig lang.

Mangelen på batterier er delvis knyttet til et sikkerhetsproblem. Jaguar har tidligere tilbakekalt I-Pace-modeller på grunn av fare for brann i batteriene. Dette skapte stort press på reservedeler globalt.

I USA har importøren kjøpt tilbake over 3000 eksemplarer av bilen, og i Norge dreier det seg om 130 biler. Nettopp på grunn av den problematiske batteripakken.

Bilen til Stian ble ikke direkte berørt av tilbakekallingen. Men bilens problemer rammet ham likevel hardt og forlenget reparasjonstiden betydelig.

Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri

Hans Jaguar I-Pace har stått stille hos en forhandler i nesten ett år. Bilen er i ny stand og venter fortsatt på nytt batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grunn av lang nedetid.

– Noen må betale for dette, sier han til det norske mediet Motor.no om situasjonen.

I mellomtiden har Stian kort i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har rett på den under garantien. Bilimportøren dekker alle kostnader knyttet til lånebilen.

Kostnadene inkluderer lån, drivstoff, forsikring, bompenger og moms. Hybriden er dyrere i drift enn den rene elbilen han vanligvis kjører.

Stian kan også vise Motor hva importøren faktisk betaler for at han skal kjøre rundt gratis.

Fakturaen viser en månedlig kostnad på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det tilsvarer rundt 12.800 danske kroner hver måned.

Etter ti måneder har regningen nådd 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt av importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det har ikke endret seg ennå.

Dyr lånebil mens elbilen venter

Jaguar Land Rover Norge kan ikke si noe om når Stians elbil skal kunne kjøres igjen. Men det er tidlige tegn på fremgang i leveransene. Andre kunder begynner å få avtaler om batteribytte.

Glenn Klemetsen, teknisk sjef hos importøren, bekrefter at batterier er på vei. De skal komme fra Jaguar i England.

– Vi regner med å være ferdige med endringene i løpet av våren, sier han til Motor.no.

Importøren erkjenner at saken er dyr. De påtar seg ansvaret for forsinkelsen og kostnadene.

PR-sjef Fam Christina Gudim utdyper i en epost til Motor.no.

– Vi er forpliktet til å rette feil og mangler i henhold til produsentens funksjonsgaranti.

"Når reparasjoner blir forsinket på grunn av mangel på reservedeler, prøver vi å minimere ulempene for kundene, som i noen tilfeller innebærer å tilby et erstatningskjøretøy."

Stian roser behandlingen fra importøren til tross for lang ventetid. Han føler seg godt behandlet og understreker at forsinkelsen ikke direkte er verkstedets eller importørens feil.

Han er imidlertid overrasket over de høye kostnadene knyttet til lånebilen. – Det er absolutt rart at det å bytte batteri i en elbil kan koste like mye som en helt ny småbil – for selve utskiftingen er til og med gjort, sier Stian W. Aakeberg.

Når Stian endelig får tilbake sin Jaguar I-Pace, planlegger han en grundig garantisjekk. Han vil forsikre seg om at den lange stillstanden ikke har skapt ytterligere problemer med bilen.

Ventetider på reparasjoner og utfordringer med elbilbatterier er noe mange bileiere kan oppleve. Men her hjemme avviser importøren at danske biler er rammet. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...