Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres er 'bygget fra grunnen av i USA'. Men det er løgn, og nå må annonsen trekkes tilbake.
Villedende 'bygget i USA'-annonser for Jeep, Ram og Dodge blir nå trukket av Stellantis etter kritikk om at bilenes opprinnelse står på spill.
Bilselskapet Stellantis har endret en rekke TV-reklamer i USA. Dette kommer etter kritikk av påstander om at biler fra Ram, Jeep og Dodge er «bygget i USA». Den amerikanske forbrukerorganisasjonen Truth in Advertising påpekte feilen.
Den amerikansk-europeiske Stellantis-gruppen eier merker som Ram, Jeep og Dodge. Gruppen hadde produsert flere annonser med de omstridte kravene. For eksempel ble Jeep markedsført som «Amerikas mest patriotiske merke».
Men det går ikke.
Samtidig ble Ram og Dodge kalt biler som ble "bygget" i USA. Men de formuleringene holder ikke i retten.
Alt dette skjer midt i debatten om Donald Trumps mulige straffetoll på importerte biler.
Stellantis måtte derfor revurdere innholdet i annonsene. Den klare advarselen kom fra Truth in Advertising. Organisasjonen mener at Stellantis villedet forbrukerne.
Feilfremstillingen handlet om hvor mye av bilproduksjonen som faktisk foregår i USA. Dette er et sentralt punkt i kritikken.
Forbrukerorgan: Stellantis lyver for bilistene
Truth in Advertising anerkjenner Stellantis rett til å fremheve amerikanske monteringsfabrikker. Disse fabrikkene skaper arbeidsplasser og styrker økonomien i USA.
Men organisasjonen understreker at Stellantis ikke må overdrive. Det er ulovlig å overdrive hvor mye produksjon som faktisk foregår innenlands. Organisasjonen skrev dette i sin kritikk.
Problemet er at Stellantis ikke produserer alle bildelene sine i USA. Mange komponenter er importert fra andre land.
Derfor er det ifølge amerikansk lov ikke riktig å hevde at bilene er bygget utelukkende i USA. Å sette sammen bilene i en amerikansk fabrikk endrer ikke på det.
Den lovlige grensen for "Made in USA"-merking er ofte streng. Det krever at nesten alle deler er av innenlandsk opprinnelse.
Debatt om "Made in the USA"-påstander
Etter truslene om ytterligere handling har Stellantis svart. Bilselskapet har endret ordlyden i annonsene på YouTube. Nå står det at bilene er "proudly built in the USA".
Dette indikerer en erkjennelse av at den opprinnelige formuleringen var for upresis. Den nye formuleringen fokuserer mer på monteringsprosessen.
Det er imidlertid uklart om alle annonser er endret. Noen av reklamene kan fortsatt sendes i originalversjonen på tradisjonell TV.
Saken viser utfordringene med å markedsføre global produksjon. Det kan være vanskelig å definere "Made in USA" nøyaktig.
Forbrukerne legger stadig større vekt på opprinnelseslandet. Dette gjelder spesielt på det amerikanske markedet.
Debatten om importtoll og nasjonal produksjon har forsterket denne trenden. Bilprodusentene må derfor være svært presise i sin kommunikasjon.
Det er langt fra første gang at et bilfirma har måttet trekke tilbake annonser på grunn av utsagn som ikke stemmer. Et merke som Toyota har imidlertid også blitt fanget opp for en annonse med et helt annet budskap. Les mer om det her .