Neste generasjon Mazda MX-5 vil beholde forbrenningsmotoren. Den nye 2,5-liters Skyactive Z-motoren skal oppfylle Euro 7-standarden og holde vekten under 1000 kilo.
Den neste Mazda MX-5 vil fortsatt ha en forbrenningsmotor. Mazda utvikler en ny Skyactive Z-motor til bilen.
Målet er å holde vekten på den kommende MX-5 under ett tonn.
Mazda holder fast ved sine kjerneverdier med den populære roadsteren. Den nåværende fjerde generasjonen, kjent som ND, nærmer seg 10-årsjubileum. Derfor er også en etterfølger på vei,
Men verdens mest solgte roadster er ikke i ferd med å bli en elbil. Integrering av batterier og elektriske motorer ville gjort bilen for tung.
Det strider mot Mazdas prinsipp om en lett sportsbil.
"Uansett fremtiden til MX-5, må den forbli utrolig lett," sa Mazdas tekniske sjef, Ryuichi Umeshita, i et intervju med Road and Track .
Selv den manuelle girkassen får overleve. Dette skjer til tross for stadig strengere utslippskrav i bilindustrien. Puritanerne burde kunne puste lettet ut av samme grunn.
Mazda MX-5-motor: Skyactive Z og Euro 7
Den nye motoren blir en firesylindret bensinmotor. Det blir ikke en liten tresylindret motor, som noen kanskje frykter.
Motoren skal hete Skyactive Z. Den erstatter dagens Skyactive-G-motorer. Den må oppfylle den kommende Euro 7-utslippsstandarden.
For å oppnå dette bruker Mazda en metode kalt «Lambda 1». Den søker hele tiden det mest optimale forholdet mellom luft og drivstoff. Dette gir den mest effektive forbrenningen.
Metoden sikrer også – i hvert fall ifølge japanerne – lavest mulig utslipp fra eksosen. Noe som normalt ville kvele motorens hestekrefter.
Derfor øker Mazda slagvolumet til den nye motoren. Det blir 2,5 liter. Dette for å kompensere og sikre at motoren blir både renere, mer økonomisk og potent.
Neste MX-5 generasjon: Fremtid og forgjenger
Dagens Mazda MX-5 har en 2,0-liters motor som den største varianten globalt. I Europa ble imidlertid den motoren fjernet fra programmet i fjor.
Her selges MX-5 kun med en 1,5-liters firesylindret motor. Dette etterlater noen europeiske kunder som ønsker mer motorkraft.
Lykkes Mazda å få den nye 2,5-liters Skyactive Z-motoren godkjent for Euro 7-standarden, er det håp.
Da kan europeere nok en gang oppleve en MX-5 med større motor og manuell girkasse.
Du må imidlertid væpne deg med tålmodighet. De første bilene med Skyactive Z-motoren forventes ikke å bli lansert før rundt 2027. Den nye MX-5 ligger trolig et stykke unna i fremtiden.
Mazda MX-5 har alltid vært en populær bil blant entusiaster. På Boosted.dk kan du finne artikler om tidligere generasjoner og oppussingsprosjekter.
Les for eksempel om MX-5 med V8-motor , som var omtrent og nesten som en fabrikkny bil. Men som dessverre måtte gå bort i 2021.