Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav.
Kina innfører en ny lov i juli 2026. Loven skal forhindre brann i elbilbatterier. På denne måten mener kommunistregimet i Beijing å ha løst et sikkerhetsproblem.
Diktaturet har bestemt seg for de nye reglene. Reglene innebærer at alle nye elbiler skal oppfylle strengere krav enn tidligere. Dette gjelder fra sommeren 2026.
Dette melder Carnews China .
Et sentralt krav i den nye loven gjelder termisk rømning. Det er en intern reaksjon i batteriet, som i verste fall gjør at batteripakken og dermed elbilen brant i brann.
Etter den nye loven skal et batteri med termisk runaway ikke kunne antennes i det hele tatt. Den må heller ikke eksplodere.
Det stilles også krav til rognen som kan utvikles. Rogen skal ikke være skadelig for personer i bilen.
Skjerpede batterisikkerhetskrav i Kina
Bakgrunnen for de nye reglene er blant annet et ønske om økt forbrukersikkerhet. En spesifikk hendelse i mars, der en Xiaomi SU7 tok fyr etter en kollisjon, kan ha spilt en rolle. Etterforskningen av ulykken pågår fortsatt.
En representant fra batteriprodusenten CATL har fortalt en rekke medier at det nye forbudet bidrar til å beskytte forbrukerne.
– Den nye standarden vil redusere risikoen for batteribranner etter kollisjoner i elektriske kjøretøy og bedre beskytte forbrukernes liv.
De nye reglene inkluderer flere testkrav. Batterier må tåle 300 hurtigladesykluser. Selv om de da er kortsluttet, må de ikke ta fyr eller eksplodere.
Krasjtester som er spesifikt rettet mot undersiden av batteriet, blir også introdusert. Testen skal vise hvor godt batteriet tåler støt nedenfra.
Den forrige kinesiske standarden var mindre streng. Det krevde bare et fem-minutters varselsignal for en potensiell brann.
Fremtiden for brannsikre batterier
Den nye loven går mye lenger. Kina blir det første landet i verden som fullstendig forbyr batteribranner ved lov.
Næringen reagerer generelt positivt på de skjerpede kravene. De erkjenner imidlertid at det krever store endringer.
Spesielt for små og mellomstore produsenter kan tilpasning være dyrt. De må investere i ny teknologi og testprosedyrer.
På sikt forventes loven å ha positive effekter. Færre ulykker, billigere bilforsikring og lavere vedlikeholdskostnader er noen av forventningene.
CATL, en av verdens største produsenter av elbilbatterier, er klar. Selskapet opplyser at de har hatt teknologi siden 2020 som kan stoppe brannspredning internt i batteriet.
CATL understreker imidlertid at det å oppfylle de nye kravene krever tett samarbeid. Bilprodusenter og batteriprodusenter må samarbeide om integrasjon og design.
Den kanskje mest bemerkelsesverdige testen i den nye standarden er den siste. Et batteri må forbli helt trygt, selv i situasjoner der det er nær ved å gå i stykker.
Elbilteknologi og batterisikkerhet er områder i stadig utvikling. Du kan lese mer om de nyeste elbilene – samt teknologiske fremskritt og tilbakeslag – her på Boosted.dk. Men om det blir dyrere å kjøpe elbil etter at det nye forbudet trer i kraft, meldes ikke i historien.