Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake.
Nissan lover at den kommende R36 GT-R vil forbli tro mot røttene. Bilen skal være elektrifisert – men skal ifølge japaneren være raskere enn en Porsche 911 på Nürburgring.
Den neste Nissan GT-R står overfor en stor oppgave. Den må være raskere enn en Porsche 911 på Nürburgring Nordschleife og tro mot røttene.
Dette skriver Motor1 .
Det er et krav fra Nissan selv. Den kommende R36 GT-R vil også bli elektrifisert for å møte fremtidige utslippskrav.
Tilbake i 2008 skapte Nissan roret. Den da nye R35 GT-R satte en tid på under 7 minutter og 30 sekunder på Nürburgring. Den tiden var raskere enn den mektige Porsche 911. Den skapte nesten krise hos Porsche i Stuttgart.
Den neste GT-R, når den kommer, må gjenta den bragden. Dette forventer Ponz Pandikuthira, Nissans produktplanleggingssjef i USA. Han har faktisk en rekke klare krav til den nye bilen.
– Nummer én er at GT-R må være en veldig autentisk bil, sier han.
– Tenk om du laget en forhjulsdrevet elbil og kalte den en GT-R. Lykke til med det, ikke sant?
– Den skal være autentisk i forhold til røttene.
Han understreker også viktigheten av prestasjoner på banen. Og ikke hvilket som helst spor. Japanerne går etter verdens mest kjente asfaltbit.
Den burde ha en Nürburgring-rekord."
Nissan sier at Nürburgring er GT-Rs hjemmebane
– Det var det som etablerte bilens troverdighet, fortsetter Pandikuthira.
– At den slo en Porsche 911 på tyskernes hjemmebane. Det må fortsette å gjelde.
Det er en stor utfordring. Porsche 911 har blitt betydelig raskere siden 2008. Akkurat nå er Porsches raskeste standard 911 GT3 RS. Den satte en tid på 6:49.328 i 2023.
Nürburgring har også endret måten rundetider måles på. Siden GT-Rs rekord i 2008 har banen innført en offisiell policy. Runden skal nå måles over hele strekningen på 20,832 kilometer.
Tidligere ble den korte groplange siden ofte utelatt. Dette ga en runde på cirka 20,6 kilometer. På en mer direkte sammenlignbar runde fikk GT3 RS en tid på 6:44.848.
Den nye GT-R må være ekstremt rask for å slå den. Og det er enda før den kommende turboladede GT2 RS kommer på banen.
Elektrifisering er nødvendig for Nissan GT-R
Pandikuthira legger til at neste GT-R vil ha en eller annen form for elektrifisering. "De bilene med mange hestekrefter vil rett og slett ikke kunne oppfylle utslippskravene," sier han.
– Så det er et spørsmål om når teknologien vil innhente oss. Batteriteknologi, motorteknologi.
– Det kan ta oss noen år, men GT-R kommer utvilsomt tilbake.
Ventetiden blir lang. Nissan har ikke en ny GT-R under utvikling akkurat nå. Det tar vanligvis rundt fire år å gå fra idé til ferdig bil.
Men Nissans nye administrerende direktør, Ivan Espinosa, kaller seg selv en «bilfyr». Han har til og med selv sagt at han ønsker å gi GT-R et comeback.
Så det hele er nok bare et spørsmål om tid.
I mellomtiden blir Porsche 911 raskere og raskere. Nissan må grave dypt for å holde tritt med og overgå konkurrenten.
Er du interessert i raske Nissan-modeller? På Boosted.dk kan du lese mer om andre potente biler fra Nissan, som R34 GT-R 'nobody' vil eie etter 5 år med inaktivitet.