22. april, 2025

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter som BYD, heter det

Fremtiden ser usikker ut for mange kinesiske bilmerker. Analytikere spår en betydelig konsolidering i Kinas bilmarked.

Bare noen få sterke spillere forventes å overleve. Merker som Nio, Xpeng og Li Auto nevnes som noen av merkene som kan ha det vanskelig. Spesielt i konkurransen mot giganten BYD.

Noen eksperter mener at fusjoner er nødvendige for å overleve mindre produsenter.

En ekspert, Yiran, går så langt som å forutsi at bare ti bilmerker vil overleve i fremtiden. Dette skaper stor usikkerhet for de mange aktuelle merkene på det kinesiske markedet.

Dette melder Newsqq .

Presset på mindre produsenter er allerede tydelig. Nio opplevde nylig store økonomiske vanskeligheter.

Selskapet måtte hente rundt 3,38 milliarder danske kroner i ny kapital. Dette skjedde etter et tap på cirka 5,85 milliarder danske kroner i siste kvartal 2023.

Denne situasjonen illustrerer utfordringene mindre kinesiske bilprodusenter står overfor. Det er vanskelig å si nøyaktig hva Nio kunne gjort annerledes for å unngå den negative utviklingen.

Tre professorer deltok nylig i en paneldiskusjon i Kina. Her diskuterte de hvordan de mindre bilmerkene kunne ha handlet annerledes. De pekte på behovet for strategiske endringer.

Kampen for å overleve og BYDs dominans

Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association deltok i debatten. Han mener markedet rett og slett er for overfylt. Det er for mange bilmerker i dag.

"Jeg tror ikke det er så mange selskaper som vil klare å overleve," sa Li Yanwei.

Han pekte spesielt på storkonkurrenten BYD, som han kalte «elefanten i rommet».

BYDs sterke posisjon gjør det vanskelig for mindre aktører.

– Derfor tror jeg ikke andre små selskaper vil ha stor verdi i sin eksistens i markedet, la Yanwei til.

En annen deltaker var Zhu Xican, professor ved Tongji University. Han har et klart syn på hva som skal til for å overleve på lang sikt.

Ifølge ham må en kinesisk bilprodusent levere minst 2 millioner biler årlig.

Professor Zhu Xican foreslår en konkret løsning for Xpeng, Nio og Li Auto. Han mener de bør slå seg sammen for å ha en sjanse til å overleve.

Fusjoner og fremtiden til det kinesiske bilmarkedet

– De (bilmerkene, red.) må gå sammen, omstrukturere og samarbeide så raskt som mulig, forklarer Zhu Xican.

Han mener dette er den eneste veien videre for mindre merker.

Professoren kritiserer også Xpeng og Nios nåværende strategier. Han mener de fokuserer på feil ting og gjør store feil. Et samarbeid kunne ha endret deres skjebne, ifølge professoren.

Samlet sett tegner ekspertene et bilde av et kinesisk bilmarked under store endringer. Konkurransen er intens, og bare de sterkeste eller mest tilpasningsdyktige forventes å overleve.

Fusjoner og oppkjøp vil trolig prege bransjen i årene som kommer. Fremtiden til mange av de nåværende kinesiske bilmerkene er fortsatt usikker. De mindre aktørene må finne nye måter å sikre sin eksistens på.

På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen elbiler og de ulike bilmerkene. Fusjoner kan allerede være i gang hos et av bilmerkene som kommer til Danmark i nær fremtid. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5....

Mazda lover ny MX-5 med større motor og manuell girkasse

Neste generasjon Mazda MX-5 vil beholde forbrenningsmotoren. Den nye...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To...