Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan føre til flere oppsigelser.

Totalsalget av nye biler i EU opplevde en nedgang i første kvartal 2025. Tallene viser en nedgang på 1,9 prosent sammenlignet med samme periode i 2024.

Utviklingen gjenspeiler et fortsatt utfordrende og uforutsigbart globalt økonomisk klima for bilprodusenter.

Til tross for den generelle nedgangen, var det store skift mellom drivlinjetypene. Elbiler og hybridbiler vant markedsandeler, mens både bensin- og dieselbiler gikk ned.

Dette viser en rapport fra den europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA.

Markedsandelen for elbiler i EU var 15,2 prosent i første kvartal 2025, mens hybridbiler sto for 35,5 prosent. Bensin- og dieselbiler sto til sammen for 38,3 prosent av salget.

Salget av rene elbiler økte med 23,9 prosent i kvartalet. Dette tilsvarer 412 997 nyregistrerte enheter. Markedsandelen for elbiler nådde dermed 15,2 prosent av det totale EU-markedet i løpet av de tre første månedene av 2025.

Dette er en økning fra 12 prosent i første kvartal 2024. Dette må imidlertid sees i lys av en fortsatt svak elbil på europeiske veier.

Faktisk viser en annen beregning fra den samme ACEA at andelen elbiler i det europeiske bilmarkedet ikke kan klatre over 1,8 prosent. Les mer om det her .

Tre av de fire største markedene i EU opplevde reversert vekst for elbiler i de første månedene av 2024. De tre markedene står for 63 prosent av alle elbilregistreringer.

Tyskland hadde en vekst på 38,9 prosent, Belgia vokste med 29,9 prosent, og Nederland økte med 7,9 prosent.

Frankrike trakk seg tilbake med en nedgang på 6,6 prosent. Forklaringene må omfatte: finnes i statsstøtten til elbiler som den franske regjeringen har trukket tilbake.

Hybridbiler, som ikke kan lades opp, fortsatte sin fremgang. Salget økte med 20,7 prosent i første kvartal 2025. Dette tilsvarer 964 108 registreringer. Hybridbiler er fortsatt den mest populære drivlinjetypen blant sjåfører i EU.

Veksten for hybridbiler ble drevet av betydelig fremgang i de fire største markedene. Frankrike økte med 47,5 prosent, Spania med 36,6 prosent, Italia med 15,3 prosent og Tyskland med 10,5 prosent. Hybridbiler tok dermed opp 35,5 prosent av EUs markedsandel.

Fokus på elektrifiserte biler

Ladbare hybridbiler, som på grunn av endrede målemetoder blir så godt som umulige å selge i Danmark, sto for en mer beskjeden vekst. Salget økte med 1,1 prosent i første kvartal 2025 til totalt 207 048 enheter.

Veksten skyldtes først og fremst økninger i Tyskland (+41,8 prosent) og Spania (+30,7 prosent).

Dette betydde at ladbare hybridbiler nå utgjør 7,6 prosent av totale bilregistreringer i EU. Dette er en liten økning fra 7,4 prosent i samme periode i fjor.

Ser man isolert på mars 2025, var det også vekst for elektrifiserte biler sammenlignet med mars 2024. Salget av elbiler økte med 17,1 prosent, hybridbiler økte med 23,9 prosent, og ladbare hybridbiler økte med 12,4 prosent.

Samtidig gikk det totale bilsalget i EU litt ned i mars 2025. Nedgangen var på 0,2 prosent sammenlignet med mars året før.

Den totale markedsandelen for biler med bensin- og dieselmotorer falt betydelig. De to drivlinjetypene sto for 38,3 prosent av salget i første halvdel av 2025. Det tallet var 48,3 prosent for bare et år siden.

Nedgang for bensin- og dieselbiler

Salget av bensinbiler opplevde en betydelig nedgang på 20,6 prosent i første kvartal. Alle større markeder viste synkende salgstall.

Frankrike opplevde den største nedgangen med 34,1 prosent. Tyskland falt med 26,6 prosent, Italia med 15,8 prosent og Spania med 9,5 prosent.

779 817 nye bensinbiler ble registrert i perioden. Markedsandelen for bensinbiler falt til 28,7 prosent fra 35,5 prosent året før.

Dieselmarkedet falt ytterligere, med en nedgang på 27,1 prosent. Markedsandelen for dieselbiler landet på 9,5 prosent i første kvartal 2025. Det var tosifrede prosentvise nedganger i de fleste EU-markeder.

Tallene for mars 2025 viste også en nedgang for bensin- og dieselbiler sammenlignet med mars 2024. Bensinsalget falt med 20,7 prosent, og dieselsalget falt med 25,5 prosent.

Utviklingen i bilsalget i EU er vanskelig å si noe om i disse dager fordi den kan endre seg så ekstremt raskt. Samtidig frykter flere bilmerker at de må permittere ansatte i hopetall.

Forklaringen må finnes i de ekstremt store investeringene som er gjort i elbiler. Investeringer som ikke kan dekkes av etterspørselen. Ikke engang om den øker. De største økningene må forklares med at de kommer fra allerede svært beskjedne tall.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA forbyr statlige subsidier til nye ladestasjoner

Nye tall viser en betydelig nedgang i installasjonen av...

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene,...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner...

Nå skjer det – myndighetene forbyr parkeringsavgifter

Frem til nå har det vært et unntak i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....