Ferraris første elbil, som kanskje/kanskje ikke heter Elettrica, vil ha simulerte girskift og lyden av V12- og V8-motorer. Dessverre.
Ferrari jobber med sin første elbil. Den kan kalles Elettrica. Nye patenter antyder at Ferrari vil gi elbilen kunstig motorlyd.
Merket fra Maranello jobber også med et system for å simulere girskifting. Argumentet går ut på at dette skal gi sjåføren en mer involverende kjøreopplevelse.
Patentene beskriver ideen om å bruke lydfiler. De bør spilles i takt med de simulerte girskiftene. Selv om elbiler vanligvis bare har ett gir, ønsker Ferrari å gjenskape følelsen av å gire.
Dette skal øke sjåførens engasjement i krysset. Hyundai har gjort noe lignende med sin Ioniq 5 N-modell. Her er imidlertid lyden helt perfekt. Faktisk høres det mer ut som et forkullet konsollspill fra 80-tallet. Nemlig kjeksen.
– Selv om elektriske drivlinjer generelt forbedrer ytelsen, reduseres førerengasjementet. Dette gjelder for eksempel valg av gir for en sving, skriver Ferrari i teksten til patentsøknaden.
– Følelsen av momenttap i forbindelse med girskift under akselerasjon mangler også, fortsetter det.
Det samme gjelder følelsen når man girer ned.
Ferrari spesifiserer ikke den nøyaktige lyden for Elettrica. Patentet nevner imidlertid alternativer for sjåføren. Du kan velge mellom «historisk, moderne eller futuristisk, adrenalinfylt eller en 'avslappet lyd'».
Hva er det egentlig Ferrari vil ha?
Referansen til «historisk» lyd er interessant. Det kan bety lyden av klassiske Ferrari V8- eller V12-motorer.
Noen vil nok sette pris på det, mens andre synes det er helligbrøde.
Et av patentbildene viser også girspaker bak rattet. Det ligner på systemet i Ferraris biler med forbrenningsmotor. Dette støtter ideen om et aktivt, simulert girskifte.
Vi må vente til oktober, når Ferrari viser frem bilen for første gang, for å høre det faktiske resultatet. Bilen forventes å bli presentert 9. oktober. Dette skjer på merkets såkalte kapitalmarkedsdag.
Navnet «Elettrica» er heller ikke bekreftet ennå. Det italienske ordet er imidlertid rett og slett «elektrisk».
Navnet har ingen dyp historisk betydning. Likevel er kanskje overraskende ikke så overraskende for Ferrari.
Merket har gitt biler enkle navn som «La Ferrari» og «812 Superfast». Senest ble '12Cilindri' – som betyr 12 sylindere – lagt til.
Prototyper av den nye elbilen har blitt sett flere ganger under testing. De er alle dekket av tung kamuflasje. Testbilen bruker visse karosserideler og baklykter fra en Maserati Levante. Akkurat som Ferrari prøver å gjemme seg bak falske haler for et ikke-eksisterende eksosanlegg.
Ferraris fremtid er ikke elektrisk – i hvert fall ikke helt
Bilen har imidlertid blitt kraftig modifisert. Endringene skal passe til Ferraris elektriske drivlinje. Bilen har også et lavere understell enn Levante.
Ferrari har ikke annonsert hvilket segment bilen skal konkurrere i. Mye tyder imidlertid på at den vil bli et alternativ til Ferrari Purosangue. Dette skyldes den forventede størrelsen og fire dører.
Ved presentasjonen av Ferraris resultater for 2024 ble det gitt flere hint. Selskapet feiret et overskudd på over 1,56 milliarder euro. Dette tilsvarer omtrent 11,6 milliarder danske kroner. Dette var en økning på 21 prosent sammenlignet med 2023.
Regissør Benedetto Vigna kommenterte også utviklingen. Han nevnte den nye F80, som til tross for at den bare har seks sylindere, faktisk er italienernes toppmodell.
Den har 800V-arkitektur og et selvladende hybridsystem. Vigna koblet det til selskapets elektriske strategi.
– Viljen til fremskritt, som alltid har preget Ferrari, har ført til innovasjoner i infrastrukturen vår, med innvielsen av e-bygningen (Ferraris nye batterifabrikk, red.); i produktene våre, bare se på den nye superbilen, Ferrari F80.
– og i utviklingsavdelingen med det nye E-Cells Lab, som vil styrke vår elektrokjemiske kunnskap ytterligere slik at vi kan forbedre oss for fremtiden.
«Det blir et viktig øyeblikk i historien vår. For første gang vil vi ha tre typer drivlinjer på programmet: forbrenningsmotoren, hybridbiler og elbiler», la Vigna til.
Ferraris steg inn i elbilenes verden vil være betydningsfullt for merket. Mens vi venter på flere detaljer om «Elettrica», kan du fordype deg i historien om merkets vanvittige fortjeneste. I Maranello tjener folk nå over 1 million kroner per måned. bil. Bare les videre her .