11. mai, 2025

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden 2006. Dette betyr blant annet at 15-åringer må kunne sitte bak rattet dersom bilen har fartsgrense.

En tirsdag i mars i år ble EU-landene enige om å endre førerkortreglene for første gang siden 2006.

Dette betyr blant annet at det må innføres et spesielt B1-førerkort, som folk helt ned i 15-årsalderen kan erverve seg helt lovlig.

Det skriver Europaparlamentet på nettsiden sin.

Førerkortet tillater svært unge mennesker å kjøre vanlige personbiler som veier opptil 2500 kilo, med kravet om at bilen ikke kan kjøre fortere enn 45 km/t.

På denne måten heller EU-regjeringen mot reglene i Sverige, hvor de yngste sjåførene i mange år har vært 15-åringer bak rattet i de såkalte A-traktorene.

Motstander kaller avgjørelsen «en fatal feil»

Det vil si ombygde biler som er begrenset til 30 km/t – omtrent samme prinsipp som vi kjenner her, hvor 15-åringer får kjøre såkalte «små mopeder». Dette har vært tilfelle siden 1. oktober 2024. Tidligere var aldersgrensen 16 år.

Tilbake til EU-parlamentets nye regler, er ikke alle like begeistret for utsiktene til å måtte dele veiene med 15-åringer i større grad enn det som allerede er tilfelle.

Lobbyorganet European Transport Safety Council (ETSC) kaller til og med EUs avgjørelse en «fatal feil».

– Det er en utrolig uansvarlig avgjørelse som betyr at vi om noen år kan ha 15-åringer som kjører store SUV-er rundt i byer og gater over hele EU.

– Det er ironisk at presset for å la barn få slike førerkort kommer fra Sverige – et av landene som leder an i kampen for trafikksikkerhet.

– Men som har tillatt tenåringer å kjøre rundt i såkalte A-traktorer i mange år, sier ETSC-formann Ellen Townsend.

– Denne avgjørelsen vil bane vei for at millioner av 15-åringer kan kjøre vanlige personbiler og SUV-er som ikke krever andre tiltak enn en fartsgrense på 45 km/t.

Europakommisjonen har selv advart om at denne typen lovgivning kan være farlig for andre trafikanter, som fotgjengere og syklister, sier ETSC-sjefen.

EU holder imidlertid ikke tilbake fordi lobbyister klager. For å løse mangelen på lastebilsjåfører, vil myndighetene i Brussel også tillate 17-åringer å kjøre lastebil. Les mer om det her .

En annen ting er at EU vil stramme inn grepet om sjåfører som kjører eldre biler. I Brussel foreslås det at alle biler som er eldre enn 10 år må inspiseres hvert eneste år.

Det blir derfor betydelig dyrere å være bileier. Bare i Danmark viser den siste tellingen at bilparken har blitt mye eldre det siste året, slik at den nå er rett under 10 år gammel i gjennomsnitt. For å være presis, 9,8 år.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Så skjedde det – bensin koster nå under 9,5 kroner

Svenskene fortsetter å senke bensinprisen. Hos kjeden Costco, som...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok...

Donald Trump skal fjerne 1,55 millioner biler innen 2025

Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...