11. mai, 2025

Ny Mercedes til en halv million kan ikke lade overalt

Mercedes' nye elbil CLA imponerer på papiret. Men i den virkelige verden kan den ikke lade overalt.

Den elektriske Mercedes CLA har skapt overskrifter fordi den til og med ble en realitet. Og nå gjør den det igjen.

Bilen kan bare hurtiglade på ladestasjoner med 800 volts teknologi. Dette betyr at den ikke kan bruke mange vanlige 400-volts DC-hurtigladere.

Dette er en betydelig begrensning for potensielle kjøpere. Mange offentlige hurtigladere opererer fortsatt på 400-voltssystemet. Dette gjelder for eksempel deler av Teslas Supercharger-nettverk og mange 50 kW-ladere.

50 kW-laderne finnes ofte på parkeringsplasser i byområder. De er utbredt og brukes av mange elbilister til daglig lading. Den nye CLA vil ikke kunne bruke disse ladestasjonene.

Mercedes selv gjør imidlertid oppmerksom på denne begrensningen. Det vil si, hvis du klarer å navigere litt rundt på et nettsted.

Informasjonen er «skjult» med liten skrift på merkets tyske nettside. Som det også fremgår av både den tyske og engelske bruksanvisningen.

Nettstedet sier spesifikt om DC-hurtiglading at: «DC-hurtiglading er kun mulig på ladestasjoner som støtter 800 V-teknologi.»

Ladeproblemer for Mercedes CLA elbil

For å hjelpe den kommende CLA, vil Mercedes i utgangspunktet bare vise steder der det er 800-volts ladere i navigasjonssystemet.

Faktisk vil ikke 400-voltsstasjoner vises i det hele tatt i navigasjonssystemet.

Den nye elektriske CLA-en ble ellers presentert som den store tingen for Mercedes. Lanseringen fant sted i Roma i mars. Merket selv kalte bilen «et stort håp for fremtiden».

Bilen ble rost for sin imponerende rekkevidde på opptil 790 kilometer, selv om den bare er teoretisk og beregnet etter WLTP-standarden, som er misvisende på mange måter.

Den danske startprisen for elbilen er satt til 427.991 kroner.

Mercedes oppgir at for de pengene kan man lade bilen til en rekkevidde på 480 kilometer på 10 minutter. Den krever imidlertid en 800-volts lader med en toppeffekt på 320 kW.

Grunnen til at CLA-elbilen ikke kan lade på 400-voltsstasjoner ligger nok i hjørnene Mercedes har kuttet for å holde kostnadene nede.

Mercedes har sannsynligvis valgt å ikke inkludere en DC-DC-omformer. Den komponenten ville ellers muliggjøre lading på 400 volts systemer.

Teknologiske løsninger fra konkurrenter

Nesten alle andre elbiler på markedet kan lades med 400-volts hurtigladere. Dette gjelder også mange biler som ellers er bygget på en 800-volts arkitektur.

For eksempel deler Tesla batteripakken i Cybertruck-en sin. Selve batteripakken kan, ved behov, «deles» i to 400-volts seksjoner.

Andre merker som Porsche og Kia har valgt en annen vei. De utstyrer bilene sine på 800 volts plattformer med likestrømsomformere. Dette sikrer at bilene kan motta strøm fra de mindre kraftige ladestasjonene.

Ifølge Wards Auto kan det imidlertid komme en løsning på problemet senere. Det nevnes at muligheten for 400-volts lading kan tilbys som et alternativ. Dette er imidlertid ikke bekreftet av Mercedes ennå.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet...

Ny regel hos Volvo får sterk kritikk: Utdatert tilnærming

Volvos hjemvendte direktør Håkan Samuelsson får nå hard kritikk...

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...