Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av smรฅbiler og kan fรธre til fabrikknedleggelser.
To fremtredende bilsjefer, Luca de Meo fra Renault og John Elkann fra Stellantis, advarer nรฅ sterkt mot og om en rekke EU-forskrifter.
De mener at dagens EU-regler utgjรธr en alvorlig trussel mot fremtiden til smรฅbiler i Europa. Det er en bekymring de deler offentlig i et intervju med den franske avisen Le Figaro .
De to direktรธrene frykter at regelverket kan tvinge dem til รฅ stenge fabrikker. Dette kan skje i lรธpet av kort tid hvis det ikke gjรธres endringer.
ยซHvis vi ikke endrer kurs, vil vi bli tvunget til รฅ ta smertefulle avgjรธrelser innen tre รฅrยป, sier John Elkann.
Luca de Meo etterlyser separate reguleringer spesielt for mindre biler. Han mener at mange regler er utformet for stรธrre og dyrere bilmodeller. Dette skaper en ubalanse i markedet.
Ifรธlge Renault-sjefen gjรธr dette det vanskelig รฅ produsere smรฅbiler med en akseptabel fortjeneste. Dette er et problem for mange europeiske bilkjรธpere som etterspรธr akkurat disse modellene.
EU-regler favoriserer store biler
Ifรธlge Luca de Meo er EU-forskrifter utformet for รฅ vรฆre til stรธrre fordel for premiumprodusenter. Dette gjelder merker som BMW og Mercedes, samt deler av Volkswagen-konsernet. De har en annen forretningsmodell.
Disse merkene har vanligvis et stรธrre fokus pรฅ eksportmarkeder og dyrere biler. Logikken deres har, ifรธlge de Meo, pรฅvirket markedsreglene i rundt 20 รฅr. Dette har fรฅtt konsekvenser for utviklingen av biler.
Resultatet er at bilene har blitt mer komplekse. De har ogsรฅ blitt tyngre og dyrere for forbrukerne. Utviklingen rammer spesielt kjรธpere som รธnsker en enkel og rimelig transportlรธsning.
De Meo pรฅpeker at mange vanlige folk ikke lenger har rรฅd til รฅ kjรธpe ny bil. Dette er en bekymringsfull utvikling for bรฅde industrien og mobiliteten i samfunnet.
John Elkann understreker alvoret i situasjonen. Ifรธlge ham er salget av nye biler i EU pรฅ et historisk lavt nivรฅ.
Konsekvenser og behov for handling
Elkann mener det er avgjรธrende at mindre biler har sine egne regler รฅ fรธlge. Ellers kan kraftige nedskjรฆringer ved fabrikkene bli en realitet.
Elkann gjentar at med dagens tempo vil smertefulle beslutninger om produksjon vรฆre nรธdvendige innen tre รฅr. Det vil si, hvis kursen ikke endres vesentlig fra et politisk perspektiv.
De to bilsjefene peker spesifikt pรฅ Frankrike, Italia og Spania. I disse landene er behovet for billige, smรฅ biler spesielt stort. Dette skyldes blant annet den lokale รธkonomien og bystrukturen.
Derfor mener de at disse landene bรธr ta ledelsen. De bรธr jobbe for รฅ endre EU-forskriftene for รฅ bedre tilrettelegge for produksjon av mindre kjรธretรธy.
Renault og Stellantis, som inkluderer merker som Opel, Peugeot, Citroรซn og Fiat, stรฅr for en betydelig andel av bilsalget. Til sammen representerer de rundt 30 prosent i Europa. Din stemme bรฆrer derfor vekt.
Begge bilselskapene har tradisjonelt fokusert pรฅ รฅ bygge billigere biler. De har spesielt bygget biler som er rimelige for europeiske bilkjรธpere. Om dette fortsatt er mulig, vil tiden โ og EU-regelverket โ vise.