Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av smรฅbiler og kan fรธre til fabrikknedleggelser.

To fremtredende bilsjefer, Luca de Meo fra Renault og John Elkann fra Stellantis, advarer nรฅ sterkt mot og om en rekke EU-forskrifter.

De mener at dagens EU-regler utgjรธr en alvorlig trussel mot fremtiden til smรฅbiler i Europa. Det er en bekymring de deler offentlig i et intervju med den franske avisen Le Figaro .

De to direktรธrene frykter at regelverket kan tvinge dem til รฅ stenge fabrikker. Dette kan skje i lรธpet av kort tid hvis det ikke gjรธres endringer.

ยซHvis vi ikke endrer kurs, vil vi bli tvunget til รฅ ta smertefulle avgjรธrelser innen tre รฅrยป, sier John Elkann.

Luca de Meo etterlyser separate reguleringer spesielt for mindre biler. Han mener at mange regler er utformet for stรธrre og dyrere bilmodeller. Dette skaper en ubalanse i markedet.

Ifรธlge Renault-sjefen gjรธr dette det vanskelig รฅ produsere smรฅbiler med en akseptabel fortjeneste. Dette er et problem for mange europeiske bilkjรธpere som etterspรธr akkurat disse modellene.

EU-regler favoriserer store biler

Ifรธlge Luca de Meo er EU-forskrifter utformet for รฅ vรฆre til stรธrre fordel for premiumprodusenter. Dette gjelder merker som BMW og Mercedes, samt deler av Volkswagen-konsernet. De har en annen forretningsmodell.

Disse merkene har vanligvis et stรธrre fokus pรฅ eksportmarkeder og dyrere biler. Logikken deres har, ifรธlge de Meo, pรฅvirket markedsreglene i rundt 20 รฅr. Dette har fรฅtt konsekvenser for utviklingen av biler.

Resultatet er at bilene har blitt mer komplekse. De har ogsรฅ blitt tyngre og dyrere for forbrukerne. Utviklingen rammer spesielt kjรธpere som รธnsker en enkel og rimelig transportlรธsning.

De Meo pรฅpeker at mange vanlige folk ikke lenger har rรฅd til รฅ kjรธpe ny bil. Dette er en bekymringsfull utvikling for bรฅde industrien og mobiliteten i samfunnet.

John Elkann understreker alvoret i situasjonen. Ifรธlge ham er salget av nye biler i EU pรฅ et historisk lavt nivรฅ.

Konsekvenser og behov for handling

Elkann mener det er avgjรธrende at mindre biler har sine egne regler รฅ fรธlge. Ellers kan kraftige nedskjรฆringer ved fabrikkene bli en realitet.

Elkann gjentar at med dagens tempo vil smertefulle beslutninger om produksjon vรฆre nรธdvendige innen tre รฅr. Det vil si, hvis kursen ikke endres vesentlig fra et politisk perspektiv.

De to bilsjefene peker spesifikt pรฅ Frankrike, Italia og Spania. I disse landene er behovet for billige, smรฅ biler spesielt stort. Dette skyldes blant annet den lokale รธkonomien og bystrukturen.

Derfor mener de at disse landene bรธr ta ledelsen. De bรธr jobbe for รฅ endre EU-forskriftene for รฅ bedre tilrettelegge for produksjon av mindre kjรธretรธy.

Renault og Stellantis, som inkluderer merker som Opel, Peugeot, Citroรซn og Fiat, stรฅr for en betydelig andel av bilsalget. Til sammen representerer de rundt 30 prosent i Europa. Din stemme bรฆrer derfor vekt.

Begge bilselskapene har tradisjonelt fokusert pรฅ รฅ bygge billigere biler. De har spesielt bygget biler som er rimelige for europeiske bilkjรธpere. Om dette fortsatt er mulig, vil tiden โ€“ og EU-regelverket โ€“ vise.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Stockholm fรฅr forbud mot รฅ forby dieselbiler

Stockholms ambisiรธse plan om รฅ forby diesel- og hybridbiler...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjรฅfรธrer er i sjokk etter รฅ ha fylt...

Danmarks stรธrste messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks stรธrste messe for elbiler,...

Danmark har Europas nest hรธyeste strรธmpris for elbiler

Danske sjรฅfรธrer betaler Europas nest hรธyeste pris for strรธm...

Mรฅ spare 26 milliarder โ€“ bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer รฅ selge sitt globale...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Dekkkrok koster ung mann fรธrerkortet og 6000 kroner

En smultring pรฅ offentlig vei endte opp med รฅ koste en ung mann fรธrerkortet og en bot pรฅ 6000 kroner. Det er รฅ ยซse...

Nissan Skyline beslaglagt for ยซantisosial kjรธringยป

Det er ikke bare i Danmark og ร˜sterrike at myndighetene tar biler fra sjรฅfรธrene. I Nord-Irland mรฅtte en Skyline-eier overlevere nรธklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil fรฅr V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fรฅtt grรธnt lys. Alpine har som mรฅl รฅ lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes pรฅ nytt. Amazon satser pรฅ at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstรฅr ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med รฅ fรฅ fรธrerne til รฅ akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstรฅr ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 รฅr pรฅ den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 รฅr fรธr en erstatter er pรฅ plass og...

Bilgigant pรฅ randen av kollaps โ€“ 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina รธker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger โ€“ skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjรฅfรธrer er i sjokk etter รฅ ha fylt drivstoff pรฅ en stasjon i Gรคvle. Bensinen viste seg รฅ vรฆre 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet pรฅ forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nรฆrheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjรธpesenter...

Sint president vil ha mer i lรธnn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han fรฅr mindre i lรธnn enn en...

Skoda Favorit er tilbake โ€“ gjenopplivet etter 31 รฅr

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 รฅr etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...