Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres foreløpig kun i Asia.
Volvo overrasker med å dra et kjent modellnavn frem fra fortiden. Men selv om XC70-navnet er tilbake, er det lite igjen av den bilen mange kjenner fra før.
Nye XC70 er nemlig ikke en stasjonsvogn, men en høyreist SUV laget for det kinesiske markedet. Bilen er en ladbar hybrid med det Volvo kaller “extended range”. Det betyr opptil 200 kilometer på strøm alene – målt etter den kinesiske CLTC-standarden, som er langt mer optimistisk enn den europeiske WLTP.
Rekkevidden vil trolig ligge rundt 150–160 kilometer med europeiske målemetoder. Det gjør den til en av de mest langtrekkende hybridene – dersom den i det hele tatt kommer til Europa.
SUV med stasjonsvogn-navn
XC70 var opprinnelig en stasjonsvogn basert på V70, først lansert i 1997. Med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og svarte plastdetaljer, ble den fort en favoritt blant norske bilkjøpere.
Nå bruker Volvo det samme navnet på en mellomstor SUV. Bilen er litt større enn dagens XC60, som skal erstattes med en ny og helelektrisk modell i 2026.
Under panseret sitter en bensinmotor koblet til et batteri med ukjent kapasitet. Drivlinjen er bygget for lange elektriske reiser, men også for å kunne brukes i hybridmodus på lengre turer.

Kina først – Norge kanskje aldri
Bilen lanseres i Kina senere i år, og Volvo sier at man deretter vil vurdere om modellen også skal tilbys i andre markeder. I Norge er markedet for ladbare hybrider blitt langt mindre etter nye avgifter fra mars 2025.
Selskapet bak bilen sier at nye XC70 er et strategisk grep for å møte behovene i markedet for hybrider med lang rekkevidde. Flere detaljer vil bli offentliggjort i månedene som kommer.
