Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark.
Volvo har valgt å gjenopplive XC70-navnet, men fans av den klassiske stasjonsvognen med plastskjermer og høy fjæring venter seg en overraskelse.
Den nye modellen har ikke mye til felles med den gamle.
Den nye XC70 er en høy SUV og ikke lenger en stasjonsvogn med et offroad-utseende. Bilen er utviklet for det kinesiske markedet og lanseres som en plug-in hybrid.
Ifølge Volvo er det en såkalt «plug-in hybrid med utvidet rekkevidde», som kan kjøre opptil 200 kilometer bare på strøm – imidlertid ifølge kinesiske målemetoder, som er langt mer optimistiske enn europeiske standarder.
Beregnet etter den europeiske WLTP-standarden vil rekkevidden trolig være rundt 150 kilometer. Det gjør imidlertid fortsatt bilen til en av hybridbilene med lengst rekkevidde på markedet – hvis den noen gang kommer til Europa.
Navnet Volvo XC70 vender tilbake – men bilen er en SUV
Den originale XC70 så dagens lys i 1997 under navnet V70 XC. Den gang var det en hevet stasjonsvogn med firehjulsdrift og svarte plaststøtfangere, som raskt ble populær blant de som ønsket praktisk bruk med et rått utseende. Sånn kul kan en høybeint Volvo se ut nå …
Volvo har laget flere Cross Country-modeller opp gjennom tidene, inkludert V90, V60 og til og med S60. Men i dag består programmet nesten utelukkende av SUV-er og elektriske crossovere.
Den nye XC70 er ikke elektrisk, men har en ukjent bensinmotor koblet til et stort batteri.
Ifølge Volvo er modellen en bro mellom fossildrevne biler og elbiler – spesielt rettet mot markeder der ladbare hybrider fortsatt er populære.

XC70 er bygget for Kina – kanskje aldri for Danmark
Volvo understreker at XC70 i utgangspunktet kun vil bli solgt i Kina. Ladbare hybrider med ekstra lang rekkevidde har for tiden en stor markedsandel i landet.
Det er derfor ikke sikkert at bilen noen gang vil nå Danmark, hvor fokuset i stedet er på helelektriske modeller.
XC70 er litt større enn den nåværende XC60, som skal byttes ut i 2026. Den kommende XC60 vil være helelektrisk og bli en av de viktigste modellene for merket i Europa.
Volvo har ennå ikke annonsert spesifikasjoner for batteri eller motorkraft i XC70, men lover mer informasjon senere i år.
