Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid inn et fem år gammelt sideprosjekt hos iPhone-produsenten Foxconn for å lage en ny bil klar til å kjøre.
Japanske Mitsubishi har inngått en avtale med Foxconns datterselskap Foxtron om å utvikle elbilen kjent som «Modell C». Produksjonen vil foregå ved Yulon-fabrikken i Taiwan.
Den taiwanske elektronikkgiganten Foxconn utvider sin tilstedeværelse i bilindustrien. Nå skal et datterselskap, Foxtron, hjelpe japanske Mitsubishi med å utvikle en ny elbil.
Prosjektet, kjent hos Foxconn som «Modell C», er starten på samarbeidet mellom de to svært forskjellige selskapene.
Foxconn er globalt kjent for å ha satt sammen iPhones for Apple. Imidlertid har selskapet de siste årene vist økende interesse for bilmarkedet.
Det skriver Reuters .
Mitsubishi planlegger å lansere den nye elbilen, Model C, i Oseania. Det forventes å skje i andre halvdel av 2026. Det finnes ingen offisielle detaljer om bilens spesifikasjoner ennå.
Verken ytelse, rekkevidde eller pris er annonsert for Model C. Samarbeidet er derfor på et så tidlig stadium at offentligheten ennå ikke får vite mye.
Utviklingen av bilen vil bli håndtert av Foxtron. Foxtron er Foxconns spesialiserte avdeling for bilteknologi.
Selve produksjonen vil også finne sted i Taiwan. Det finnes imidlertid mye bevis for at Mitsubishi tar i bruk teknologi som Foxtron allerede har. Hvis bilen skulle bygges fra bunnen av, ville en tidsfrist så tidlig som i 2026 være urealistisk.
Foxconn ønsker å ha mer med bilindustrien å gjøre.
Foxconn er en taiwansk kontraktprodusent. De bygger primært elektronikkprodukter for andre store teknologiselskaper. Apple er deres mest kjente kunde.
I tillegg til Apple produserer Foxconn også elektronikk for Dell. Sony og Microsoft er også på kundelisten.
Tidligere har det gått rykter om Foxconns interesse for andre bilmerker. I mars kom det frem at selskapet vurderte å kjøpe Nissan. Den historien ble imidlertid avvist.
Foxconns administrerende direktør avviste oppkjøpsplanene. Og likevel. Fordi han ville «samarbeide med Nissan».
Mitsubishis fremtid med Model C
For Mitsubishi betyr avtalen tilgang til Foxconns ekspertise innen masseproduksjon. Historien avslører ikke hvorfor japanerne ikke kan få andre, mer kjente bilmerker til å kjøpe ideen.
Partnerskapet kan signalisere en endring i hvordan biler designes og produseres. Hvis Mitsubishi skulle samarbeide mer med Foxconn, kan det gjøre grensene mellom bil- og teknologibransjen enda mer uklare enn tilfellet er i dag.
Det finnes imidlertid også utfordringer. Bilproduksjon har andre krav enn elektronikkproduksjon. Sikkerhetsstandarder og langsiktig holdbarhet er kritiske krav som forbrukerelektronikk ennå ikke har oppfylt på samme måte.
Motsatt er det først nå at bilimportører og bilprodusenter generelt har begynt å hoste opp med garantier som er bedre enn de vanlige to årene. Les mer om det her .