Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser.

Fremtiden til ikoniske småbiler som Renault Twingo og Fiat 500 er usikker. I hvert fall den europeiske produksjonen av dem.

Store bilprodusenter som Stellantis og Renault er bekymret for at produksjonen vil bli kvelt av EU-forskrifter.

De mener at gjeldende EU-forskrifter og -vedtak overser mindre bilmodeller. Dette skaper en vanskelig situasjon for produksjonen.

Ifølge Stellantis og Renault er det ikke nok fokus på småbiler. Faktisk blir denne typen biler oversett når politikere former rammene for bilindustrien, lyder kritikken.

Regelverket ser ut til å primært være utformet for større og dyrere kjøretøy. Dette gjør det økonomisk vanskelig å fortsette produksjonen av de mindre, mer drivstoffeffektive bilene.

I verste fall kan de bli tvunget til å stenge fabrikker i Europa. Dette vil skje hvis det ikke blir noen endring i tilnærmingen til småbiler. Dette vil få store konsekvenser for sysselsetting og for forbrukernes valg.

Problemet blir understreket av Renaults administrerende direktør, Luca De Meo. Han etterlyser en ny og annerledes tilnærming til reguleringen av småbiler i EU. Han mener dagens regler er urettferdige.

– Vi ber bare om at det lages en annen forskrift for små biler. Det er altfor mange reguleringer rettet mot store og dyre biler.

Små biler er altfor dyre å bygge i Europa

Ifølge administrerende direktør betyr dagens situasjon at mindre biler ikke kan produseres under de samme økonomisk bærekraftige forholdene som større biler.

Dette er en grunnleggende utfordring for bilprodusenter. De sliter med å holde de små modellene i live på markedet.

I denne forbindelse bruker Luca De Meo Japan som et eksempel.

Her har det aktivt blitt iverksatt tiltak for å imøtekomme mindre biler. Dette har skapt et sterkt marked for de såkalte « Kei-bilene ».

De japanske initiativene inkluderer skattefordeler og rabatter på parkering for eiere av små biler. Dette har gjort småbiler til et attraktivt valg for mange japanere, spesielt i byområder.

Administrerende direktør foreslår derfor at EU vurderer å iverksette lignende initiativer. Slike initiativer kan være avgjørende for at Stellantis og Renault skal kunne fortsette å bygge de mange populære småbilene i Europa.

Den generelle trenden i bilmarkedet gjør ikke situasjonen noe enklere. Populariteten til SUV-er og større biler har økt dramatisk de siste årene.

Og dette har skapt motreaksjoner flere steder. Spesielt i større byer, hvor det har vært politisk press for å forby dem. Les mer om det her .

Stigende bilpriser rammer bare ett sted – sjåfører

Samtidig, ifølge Luca De Meo, har flere initiativer fra EU gjort biler tyngre. Biler har også blitt mer komplekse å produsere. Dette har uunngåelig ført til høyere priser for forbrukerne.

Teknologisk utvikling og strengere sikkerhets- og utslippskrav bidrar også til de økte kostnadene. Dette påvirker spesielt mindre biler, hvor profittmarginene allerede er små.

Konsekvensen er at mange europeere generelt har vanskelig for å ha råd til en ny bil. De mindre og billigere modellene, som tradisjonelt har vært den første bilen for mange, har i seg selv også blitt betydelig dyrere.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kevin Magnussen sender hard kritikk etter Formel 1

Kevin Magnussen, som nå kjører WEC for BMW, er...

Se Tesla takle Europas villeste rundkjøring – helt alene

Tesla tester sitt selvkjørende system i Europa, og nå...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5...

Verdens første billand inngår tollavtale med USA

Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...

Kjøpt av 100 000 – populær elbil full av feil

Xiaomi har solgt over 100000 eksemplarer av elbilen SU7 i løpet av siste kvartal. Men bilen har et ekstremt høyt antall defekter og kvalitetsproblemer,...

Ford tilbakekaller umiddelbart 273 000 kjøretøy

En potensiell bremsefeil på en rekke Ford-modeller fra de siste to årene har ført til tilbakekalling av 273800 kjøretøy. Nesten 274000 Ford Expedition og...

André er rasende: Den brente elbilen min stinker fortsatt

André Hokholts Audi e-tron brenner fortsatt over seks måneder etter at den brant ned foran hjemmet hans i Oslo. Men forhandleren nekter å gjøre...

Mercedes for en halv million kan ikke lade – tyskere angrer

Den nye Mercedes CLA skal faktisk ikke kunne lades på noen annen lader enn 800 volts ladere. Men nå bøyer tyskerne seg. Først i...

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked. Kampen om det kinesiske...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 når EU har til hensikt å forby det i nye biler. Hybrider bør tillates,...

Ny påstand fra Elon Musk får Tesla til å eksplodere

Elon Musk kan snart sikre seg en ny, omfattende lønnspakke og flere aksjer i Tesla, noe som vil øke kontrollen hans over elbilgiganten. En...