JRL-gruppen slipper europeiske modeller i Kina i bytte mot et samarbeid med den kinesiske Chery-gruppen.
Jaguar Land Rover-gruppen – også kjent som JRL – slutter å bygge sine egne biler. Det indiskeide britiske merket satser i stedet på et joint venture kalt Freelander.
Samarbeidet med den kinesiske bilprodusenten Chery vil hjelpe Jaguar Land Rover med å opprettholde en plass i det kinesiske bilmarkedet. Freelander skal utvikles og selges i Kina, der lokale elbiler dominerer.
I stedet for å bygge og selge klassiske Land Rover-modeller, fokuserer Jaguar Land Rover nå på å tilpasse seg kinesiske krav. Dette betyr et totalt farvel til de europeiske modellene i landet.
Europeiske bilmerker presses ut av Kina
Konkurransen fra kinesiske bilmerker har blitt for stor. Flere kinesiske modeller ligner på europeiske biler som Land Rover, men koster bare en brøkdel av prisen.
Kinesiske biler har ofte lengre rekkevidde og mer avansert teknologi. Samtidig er prisen betydelig lavere enn de europeiske modellene.
Dette har fått flere europeiske merker til å endre strategi. Jaguar Land Rover følger nå trenden med at etablerte merker lanserer nye, lokalt tilpassede modeller i Kina.
Freelander tilbake – men bare i Kina
Navnet Freelander har tidligere blitt brukt av Land Rover. Men den nye Freelander blir noe helt annet.
Navnet vil nå dekke elbiler utviklet i samarbeid med Chery. Målet er å lage biler som samsvarer med kinesiske kjøperes ønsker og behov.
Produksjonen av Freelander vil foregå i Kina. Her vil Chery være ansvarlig for mesteparten av utviklingsarbeidet. Jaguar Land Rover må først og fremst bidra med merkets image og opplevelse.
Kinesisk teknologi vinner terreng
Flere bilprodusenter bruker nå kinesisk teknologi til modellene sine i Kina. Volvo lanserte nylig XC70 plug-in hybrid, som er bygget på teknologi fra Lynk&Co.
Volkswagen har presentert tre nye konseptbiler beregnet kun for det kinesiske markedet. Audi har lansert en elbil under navnet «Audi» – uten de kjente ringene – i samarbeid med SAIC.
Målet for alle disse merkene er klart: å unngå å bli fullstendig ekskludert fra verdens største bilmarked.
Land Rover-biler blir droppet helt i Kina
Land Rover-modeller som Defender og Discovery vil ikke lenger bli produsert i Kina.
Jaguar Land Rover har tidligere produsert biler i landet gjennom et samarbeid med Chery. Men den strategien er nå i ferd med å endre seg fullstendig.
Fremover vil produksjonen utelukkende fokusere på navnet Freelander. Det vil være en elbilserie skreddersydd for kinesiske elbilkjøpere.
En av Stellantis' toppledere har tidligere advart om at europeiske merkevarer risikerer å bli fullstendig ekskludert fra Kina. Freelander-samarbeidet er Jaguar Land Rovers svar på den utfordringen.
Strategien ligner på den til Audi og Volkswagen
Jaguar Land Rovers nye strategi minner om det Audi og Volkswagen har gjort.
Europeiske merker prøver ikke lenger å tilpasse sine eksisterende modeller. I stedet lanserer de helt nye merker og modeller – ofte uten noen synlig tilknytning til morselskapet.
Dette bør gjøre bilene mer attraktive for kinesiske forbrukere, som ikke lenger nødvendigvis forbinder verdi med europeiske merker.
Jaguar Land Rover satser nå på at Freelander kan gjøre det samme. Det er imidlertid langt fra sikkert. Faktisk kan det ende slik Stellantis er i.
Verdens fjerde største bilkonsern trakk seg helt ut av det kinesiske markedet for mange år siden. I stedet kjøpte de seg inn i Leap Motors, som tar seg av Kina. Samtidig prøver Stellantis å sette sammen noen av Leaps billigste biler i Europa. Les mer om det her .