Nissan Micra kommer tilbake til Danmark som en ren elbil. Teknisk sett er den identisk med Renault 5.
Nissan gjeninnfører navnet Micra i Danmark.
Dette skjer med en helelektrisk bil, selv om bensinbilen med samme navn fortsatt er i produksjon.
Den nye elektriske Nissan Micra er basert på teknologi fra Renault 5. Faktisk er de to bilene identiske.
I likhet med sin franske søstermodell, Renault 5, vil den nye Micra være tilgjengelig med to batteripakker.
Kunder kan velge mellom 40 kWh eller 52 kWh batterier. De gir en forventet rekkevidde på henholdsvis litt over 300 kilometer og 400 kilometer.
Bilen støtter hurtiglading. Den kan lade med 80 kW eller 100 kW. Det avhenger av hvilken batteripakke som er valgt. Ifølge Nissan tar det maksimalt 30 minutter å lade fra 15 til 80.
Varmepumpe er standardutstyr. Muligheten for å forvarme eller kjøle ned batteriet er også inkludert.
Bilen får også V2L-teknologi (Vehicle-to-Load). Dette betyr at strøm kan deles med eksterne enheter og dingser. Forskjellen fra bilen til huset ditt.
Nissan Micra får Google-teknologi
Nissan beskriver den nye Micra som «leken, stilig og upretensiøs». Designet sies å ha trekk som minner om en SUV, ment å gi et «moderne og robust uttrykk».
Innvendig har den nye Micra digitale instrumenter. Skjermen på instrumentpanelet er 10,1 tommer stor. Infotainmentsystemet har en skjerm i samme størrelse.
Det systemet er basert på Googles Android-system. Teknologi som japanerne også deler med Renault 5.
Googles stemmekontroll er en annen del av pakken. Dette gir sjåføren enkel tilgang til navigasjon og underholdning.
Den nye Nissan Micra kommer eksklusivt som en femdørsmodell. Bagasjerommet har en kapasitet på 326 liter. Den gir plass til hverdagshandel og mindre vesker. I hvert fall i teorien.
Micra-comebacket er avgjørende for japanerne
Bilens egenvekt er bemerkelsesverdig. Japanerne holder den mellom 150 og 200 kilo lettere enn konkurrenten Mini E.
Salget av den nye elektriske Nissan Micra starter senere i år. Endelige priser er ennå ikke annonsert av Nissan.
På markedet vil den nye Micra konkurrere med flere andre små elbiler. Blant de viktigste konkurrentene er Renault 5. Citroën ë-C3, den nye Hyundai Inster og Fiat Grande Panda nevnes også.
Det japanske bilmerket har gjentatte ganger antydet et comeback for Micra-navnet. Og nå gjør de noe med det.
Og selv om den bensindrevne Micraen ikke var en suksess i alle markeder, trenger Nissan sårt elversjonen for å ta igjen.
Det er riktig at utviklingskostnadene deles med Renault, men japanerne må fortsatt finne 30 milliarder kroner i besparelser. Dette betyr blant annet at 7 bilfabrikker stenges og 20000 ansatte permitteres.
Til sammenligning tar Renault i Danmark 185000 kroner for søstermodellen. En pris Nissan sannsynligvis vil «kopiere» eller i det minste heller mot.