Volkswagen skroter ID. – Elbiler får nå «ekte» navn

Volkswagen skroter ID.2 All and Every 1 – elbiler får ekte navn som Polo og Lupo for å konkurrere mot Tesla og de billigere elbilene fra utlandet.

Volkswagen endrer strategi for navn på elbiler. De kommende modellene, ID.2 All og ID Every 1, vil ikke bli lansert med ID-navnene. Dette bekreftes av salgsdirektør Martin Sander.

Han sier at bilene i stedet vil få «ekte navn». Det markerer et brudd med nåværende modellnavn som ID.3, ID.4 og ID.7. De nye elbilene forventes på markedet fra 2026 og 2027.

Det skriver Auto und Wirtschaft .

VW Polo og Lupo er tilbake

ID.2 All er en elbil i samme størrelse som VW Polo. Ifølge Volkswagen vil den bli presentert til høsten. Bilen vil koste fra omtrent 186000 kroner (25000 euro), noe som plasserer modellen i den billigere enden av markedet.

ID-en Every 1, som forventes i 2027, vil være enda mindre. Den burde være på nivå med den gamle VW Up! og den enda mindre VW Lupo.

Derfor er det forventet at tyskerne kan holde prisen lav nok til å konkurrere i et segment som mange vestlige bilmerker ellers har trukket seg tilbake fra.

Ingenting er ennå kunngjort om hvilke navn bilene vil få i stedet for ID. Men Martin Sander har bekreftet at ID-navnene ikke vil bli brukt igjen.

Martin Sander: «Bilene vil få ekte navn igjen»

Salgsdirektøren forklarer at endringen gjøres for å gjøre elbiler mer tilgjengelige og gjenkjennelige for kundene. Det handler ikke bare om teknikk, men også om følelser og tradisjon.

– Bilene vil få ekte navn igjen. Problemet oppstår spesielt når nye modeller lanseres på markedet. Vi vil annonsere det når tiden er inne, sier Martin Sander til Auto und Wirtschaft.

Volkswagen følger dermed samme vei som både Mercedes og Audi. Mercedes har skrotet EQ-navnene, og Audi har byttet ut modellnumrene for å gi plass til elbiler.

Elbiler som ID.3 og ID.7 kan beholde navnene sine

Det er fortsatt ukjent om de nåværende modellene som ID.3, ID.4 og ID.7 også vil få nye navn. Sander har ikke kommentert det direkte, men sier at det først og fremst gjelder nye modeller.

Volkswagen har for tiden stor etterspørsel etter ID.3 og ID.7, spesielt i Europa. Ifølge Sander er ID.7 allerede mer populær enn Passat i Europa.

– Vi er veldig fornøyde med etterspørselen. Vi selger allerede flere ID.7-er enn Passat-biler, sier han.

VW elbiler skal konkurrere med Tesla

Etter hvert som Volkswagen justerer navnene sine og fokuserer på mindre elbiler, prøver merket å styrke sin posisjon i markedet. Merket ser muligheter, spesielt i Sør-Europa.

Martin Sander forventer at den lavere prisen på ID.2 All og ID Every 1 vil øke interessen i de søreuropeiske landene. Her har høye priser vært en av mange barrierer for spredningen av elbiler.

Tesla har nettopp droppet sin billigste elbil og vil i stedet fokusere på en ny versjon av Model Y. Den vil imidlertid fortsatt være betydelig dyrere enn Volkswagens nye modeller.

Sander legger ikke skjul på at Volkswagen har ambisjoner om å utvide sin ledende posisjon. Merket er for tiden Europas største elbilmerke målt i salg.

Den elektriske Volkswagen Golf GTI-en er på vei

Det er også andre nyheter fra Volkswagen. Merkets administrerende direktør har bekreftet at en elektrisk Golf GTI kommer. Det vil være en del av en større strategi der klassiske VW-navn kommer tilbake i elektrisk form.

Dette betyr at kundene kan forvente at modeller som Golf og Polo ikke bare vil fortsette å eksistere, men også bli elektrifisert i årene som kommer.

ID.2 All, med sin størrelse og pris, kan i praksis bli en elektrisk Polo. Det er foreløpig ikke kjent om navnet blir Polo. Men retningen er klar: VW må bevege seg bort fra ID og mot det mer kjente.

Og ID. er ikke det eneste tyskerne nå skroter. Det samme gjelder interiøret i nye biler. VW-gruppen har måttet innse at kundene ikke er særlig begeistret for haptisk tilbakemelding og kunstige knapper.

Ekte, fysiske knapper er nødvendig. Selv om det kanskje blir noen kroner dyrere per person. bil i produksjon. Noen konkurrenter går til og med lenger enn VW. De lover rett og slett at knappene – altså de fysiske – er kommet for å bli. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor...

Porsche har søkt patent på sammenleggbare frontlykter til nye biler

Det er en dessverre utbredt misforståelse at de såkalte...

Dropper bøtelagt med 1 million – Formel 1-kommentatorer må si «fuck» igjen

I januar innførte det internasjonale motorsportforbundet FIA et forbud...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

FDM fraråder denne bilen – dansker bør holde seg unna den

Bilen kan være ny. Men sikkerheten til Dacia Bigster er ikke der den forventes å være i 2025, sier medlemsforeningen FDM. Medlemsforeningen FDM går...

Nå kollapser også salget av elbiler i Australia

Salget av elbiler i Australia har falt til det laveste nivået på to år. Australske bilkjøpere velger hybrider fordi de ikke stoler på rekkevidden...

Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret vedtektene sine i Texas. Aksjonærene må eie 3 prosent av aksjene for å kunne saksøke...

McLaren bruker 29 millioner kroner på syntetisk drivstoff

Formel 1-teamet McLaren fyller ikke bare Formel 1-bilene sine med syntetisk drivstoff. Merket bruker 29 millioner kroner på 3,8 millioner liter drivstoff til resten...

V6-motoren forurenser for mye – nye Lotus får AMGs V8-motorer

Toyotas V6-motor forurenser for mye i forhold til de kommende Euro 7-forskriftene. Så nå vil Lotus ha AMGs 4-liters V8-motor. En Lotus Emira med...

USA forbyr California å forby bensinbiler

Californias omfattende forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035 kollapser etter en beslutning fra et flertall i Senatet. Det amerikanske senatet har sannsynligvis...

Fisker stenger igjen – 7500 eiere mister forbindelsen

Etter Fiskers konkurs krangler eierne av Fisker Ocean og American Lease om programvareoppdateringer. Nå er forbindelsen som holder bilene på nett stengt ned. Eiere...

Påvirker alle sjåfører – Italia forbyr dieselbiler

Fra oktober 2025 vil millioner av dieselbiler bli forbudt i store deler av Nord-Italia. Dette rammer også dansker, som i tillegg til bot kan...

Formel 1 innfører nytt forbud – men bare for ett løp

Monaco Grand Prix er det mest ikoniske løpet på Formel 1-kalenderen. Likevel innfører raseledelsen nå et forbud som bare påvirker rasen i fyrstedømmet. Ikke...

Bilgiganten taper 1,4 milliarder kroner – permitterer 1100 personer

Den tyske billeverandøren Brose må stenge fabrikker og kutte bemanningen etter tap på 1,4 milliarder kroner. 1100 stillinger blir nå nedlagt. Den tyske underleverandøren...

Politiet stopper alt salg av konfiskerte biler

Det er en uenighet om moms som nå får det danske rikspolitiet til å stoppe alt salg av biler som er beslaglagt i tilfeller...

Politiet har solgt bilene til gale sjåfører for 51 millioner

Lovendringen fra 2021, som medførte at politiet kunne beslaglegge biler fra hensynsløse sjåfører, har sendt 51 millioner til statskassen. Salget har imidlertid stoppet opp...