Volkswagen skroter ID.2 All and Every 1 – elbiler får ekte navn som Polo og Lupo for å konkurrere mot Tesla og de billigere elbilene fra utlandet.
Volkswagen endrer strategi for navn på elbiler. De kommende modellene, ID.2 All og ID Every 1, vil ikke bli lansert med ID-navnene. Dette bekreftes av salgsdirektør Martin Sander.
Han sier at bilene i stedet vil få «ekte navn». Det markerer et brudd med nåværende modellnavn som ID.3, ID.4 og ID.7. De nye elbilene forventes på markedet fra 2026 og 2027.
Det skriver Auto und Wirtschaft .
VW Polo og Lupo er tilbake
ID.2 All er en elbil i samme størrelse som VW Polo. Ifølge Volkswagen vil den bli presentert til høsten. Bilen vil koste fra omtrent 186000 kroner (25000 euro), noe som plasserer modellen i den billigere enden av markedet.
ID-en Every 1, som forventes i 2027, vil være enda mindre. Den burde være på nivå med den gamle VW Up! og den enda mindre VW Lupo.
Derfor er det forventet at tyskerne kan holde prisen lav nok til å konkurrere i et segment som mange vestlige bilmerker ellers har trukket seg tilbake fra.
Ingenting er ennå kunngjort om hvilke navn bilene vil få i stedet for ID. Men Martin Sander har bekreftet at ID-navnene ikke vil bli brukt igjen.
Martin Sander: «Bilene vil få ekte navn igjen»
Salgsdirektøren forklarer at endringen gjøres for å gjøre elbiler mer tilgjengelige og gjenkjennelige for kundene. Det handler ikke bare om teknikk, men også om følelser og tradisjon.
– Bilene vil få ekte navn igjen. Problemet oppstår spesielt når nye modeller lanseres på markedet. Vi vil annonsere det når tiden er inne, sier Martin Sander til Auto und Wirtschaft.
Volkswagen følger dermed samme vei som både Mercedes og Audi. Mercedes har skrotet EQ-navnene, og Audi har byttet ut modellnumrene for å gi plass til elbiler.
Elbiler som ID.3 og ID.7 kan beholde navnene sine
Det er fortsatt ukjent om de nåværende modellene som ID.3, ID.4 og ID.7 også vil få nye navn. Sander har ikke kommentert det direkte, men sier at det først og fremst gjelder nye modeller.
Volkswagen har for tiden stor etterspørsel etter ID.3 og ID.7, spesielt i Europa. Ifølge Sander er ID.7 allerede mer populær enn Passat i Europa.
– Vi er veldig fornøyde med etterspørselen. Vi selger allerede flere ID.7-er enn Passat-biler, sier han.
VW elbiler skal konkurrere med Tesla
Etter hvert som Volkswagen justerer navnene sine og fokuserer på mindre elbiler, prøver merket å styrke sin posisjon i markedet. Merket ser muligheter, spesielt i Sør-Europa.
Martin Sander forventer at den lavere prisen på ID.2 All og ID Every 1 vil øke interessen i de søreuropeiske landene. Her har høye priser vært en av mange barrierer for spredningen av elbiler.
Tesla har nettopp droppet sin billigste elbil og vil i stedet fokusere på en ny versjon av Model Y. Den vil imidlertid fortsatt være betydelig dyrere enn Volkswagens nye modeller.
Sander legger ikke skjul på at Volkswagen har ambisjoner om å utvide sin ledende posisjon. Merket er for tiden Europas største elbilmerke målt i salg.
Den elektriske Volkswagen Golf GTI-en er på vei
Det er også andre nyheter fra Volkswagen. Merkets administrerende direktør har bekreftet at en elektrisk Golf GTI kommer. Det vil være en del av en større strategi der klassiske VW-navn kommer tilbake i elektrisk form.
Dette betyr at kundene kan forvente at modeller som Golf og Polo ikke bare vil fortsette å eksistere, men også bli elektrifisert i årene som kommer.
ID.2 All, med sin størrelse og pris, kan i praksis bli en elektrisk Polo. Det er foreløpig ikke kjent om navnet blir Polo. Men retningen er klar: VW må bevege seg bort fra ID og mot det mer kjente.
Og ID. er ikke det eneste tyskerne nå skroter. Det samme gjelder interiøret i nye biler. VW-gruppen har måttet innse at kundene ikke er særlig begeistret for haptisk tilbakemelding og kunstige knapper.
Ekte, fysiske knapper er nødvendig. Selv om det kanskje blir noen kroner dyrere per person. bil i produksjon. Noen konkurrenter går til og med lenger enn VW. De lover rett og slett at knappene – altså de fysiske – er kommet for å bli. Les mer om det her .