Tjener 3,5 milliarder – VW vil kvitte seg med 1350 personer

Volkswagen vurderer å selge det anerkjente designhuset Italdesign, som har designet alt fra VW Golf til Lotus Esprit.

Volkswagen-konsernet står overfor nok en betydelig endring. I hvert fall internt, hvor de vurderer å kvitte seg med designhuset Italdesign.

Italdesign har spilt en sentral rolle i designet av ikoniske biler som Volkswagen Golf Mk.1 og Lotus Esprit.

Og selv om designselskapet har en solid bunnlinje med milliarder på bunnlinjen, må ledelsen i Wolfsburg finne enda flere milliarder i kutt.

Nyheten om et potensielt salg har skapt oppstyr, spesielt blant bilentusiaster i Italia. Italdesign regnes som en institusjon innen bildesign. Selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1968. Grunnleggerne var de to herrene Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.

Hovedkvarteret har vært lokalisert i Moncalieri, en forstad til Torino, siden starten. Moncalieri er kjent for sitt historiske slott.

Fra det slottet styrte Italias første konge, Vittorio Emanuele II.

Helt siden grunnleggelsen har Italdesign gjort seg bemerket med noen av de mest gjenkjennelige bilene i hele bransjens historie.

Med Giorgetto Giugiaro ved roret har italienerne bidratt til utviklingen av et stort antall bilmodeller.

Porteføljen deres inkluderer sportsbiler fra merker som Lotus og Maserati.

Men også mer jordnære bilmerker har nytt godt av Italdesigns ekspertise. VW Golf og Passat er fremtredende eksempler. Suzuki, Fiat, Lancia og Citroën har også samarbeidet med designhuset. Listen over modeller designet av Italdesign er lang.

Krisen hos Volkswagen og Italdesigns rolle

I 2010 ble Italdesign kjøpt opp av Audi, som selv er en del av VW-gruppen. Siden den gang har Italdesign fortsatt å være involvert i designprosesser for konsernets modeller.

«Audi har sagt at de ønsker å selge selskapet og har instruert Italdesigns ledelse til å finne en kjøper», sa Gianni Mannori fra fagforeningen FOAM til Reuters .

Volkswagen-konsernet er i en vanskelig økonomisk situasjon. Konsernet har annonsert planer om å stenge tre fabrikker i Tyskland innen 2030. I tillegg er det varslet oppsigelser av opptil 30000 ansatte.

Audi, som eier Italdesign, har allerede stengt fabrikken sin i Brussel. Dette skjedde uten å finne en kjøper til fabrikken. Et salg av Italdesign kan derfor gi Volkswagen noe av kapitalen konsernet er så desperat på jakt etter.

Italdesign har 1350 ansatte. I fjor hadde selskapet et overskudd på 3,5 milliarder danske kroner.

Potensielle kjøpere og fremtiden til Italdesign

Spekulasjoner tyder på at flere kinesiske bilprodusenter kan være interessert i et oppkjøp.

Kinesiske selskaper har betydelig kapital til rådighet. De er også ivrige etter å etablere seg sterkere i det europeiske markedet.

Et salg av Italdesign ville markere et nytt kapittel for det italienske designhuset. Dens fremtidige eierskap og retning vil bli nøye fulgt i bilverdenen.

Spørsmålet er da om italienerne vil like å bli kinesere. På den annen side har den sannsynligvis nærmeste konkurrenten Pininfarina vært eid av indiske Mahindra siden 2015.

Noen år tidligere – nærmere bestemt i 2012 – hadde designhuset mistet sin mest ikoniske klient i form av Ferrari, som foretrakk å designe sine gatebiler selv. Siden har den blitt kalt Centro Stile Ferrari.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Quiz: Kan du bestå verdens enkleste kjøreprøve?

Mens danskene svetter over parallellparkering, krever Egypt bare 12...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med...

General Motors: Forbud mot fossildrevne biler er skadelig

Til tross for økende motstand fra den føderale regjeringen...

Uber kjøper Dantaxi for et ukjent beløp

Den amerikanske samkjøringstjenesten Uber har gått inn i det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...