I 2025 vil EU tvinge alle bilprodusenter som selger eller bygger biler innenfor unionens grenser til รฅ redusere CO2-utslipp. Ellers er det store boder.
Volkswagen og alle andre bilprodusenter som er tilstede i Europa har bare noen mรฅneder igjen.
Men fra 1. januar 2025 skal bilenes CO2-utslipp reduseres etter en ny mรฅlestandard for bilutslipp, som EU kaller ยซmer rettferdigยป.
Hvis det ikke har skjedd innen da, vil bilprodusentene ha heftige boder, hvor stรธrrelsen til syvende og sist avhenger av antall biler.
Det skriver Automotive News .
LES OGSร : Dieselbilen er kommet for รฅ bli, sier Toyota
Men nรฅ kritiserer Volkswagen-konsernets konsernsjef Oliver Blume รฅpent EU for den avgjรธrelsen. Volkswagen-konsernet oppfordrer EU direkte til รฅ revurdere loven.
Volkswagen er et av bilmerkene, ifรธlge en rapport fra analyseselskapet JATO, som er gjenstand for kraftig kritikk fra EU fordi tyskerne ikke nรฅr mรฅlet om CO2-reduksjon fรธr fristen.
โ Det gir ikke mening at bilmerkene skal betale for at EU ikke har en definert strategi for elbiler.
โ Det er viktig รฅ tenke gjennom og justere CO2-mรฅlene til det som er realistisk, sier Blume.
Elbilene som EU helst vil ha pรฅ veiene er imidlertid ikke nรธdvendigvis de heldige. Heller ikke for Volkswagen-konsernet.
Senest har det kommet frem at Audi sier opp flere hundre ansatte ved en fabrikk i Belgia. Det er rett og slett for fรฅ kunder for den eneste elbilen de ansatte bygger. Les mer om det her .
Nรฅr det gjelder elbiler har ogsรฅ flere bilmerker begynt รฅ gjรธre inntog. Tilbake i mars innrรธmmet Mercedes for eksempel at det vil ta รฅr fรธr elbilen konkurrerer med fossilbilene.