I 2025 vil EU tvinge alle bilprodusenter som selger eller bygger biler innenfor unionens grenser til å redusere CO2-utslipp. Ellers er det store boder.
Volkswagen og alle andre bilprodusenter som er tilstede i Europa har bare noen måneder igjen.
Men fra 1. januar 2025 skal bilenes CO2-utslipp reduseres etter en ny målestandard for bilutslipp, som EU kaller «mer rettferdig».
Hvis det ikke har skjedd innen da, vil bilprodusentene ha heftige boder, hvor størrelsen til syvende og sist avhenger av antall biler.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Dieselbilen er kommet for å bli, sier Toyota
Men nå kritiserer Volkswagen-konsernets konsernsjef Oliver Blume åpent EU for den avgjørelsen. Volkswagen-konsernet oppfordrer EU direkte til å revurdere loven.
Volkswagen er et av bilmerkene, ifølge en rapport fra analyseselskapet JATO, som er gjenstand for kraftig kritikk fra EU fordi tyskerne ikke når målet om CO2-reduksjon før fristen.
– Det gir ikke mening at bilmerkene skal betale for at EU ikke har en definert strategi for elbiler.
– Det er viktig å tenke gjennom og justere CO2-målene til det som er realistisk, sier Blume.
Elbilene som EU helst vil ha på veiene er imidlertid ikke nødvendigvis de heldige. Heller ikke for Volkswagen-konsernet.
Senest har det kommet frem at Audi sier opp flere hundre ansatte ved en fabrikk i Belgia. Det er rett og slett for få kunder for den eneste elbilen de ansatte bygger. Les mer om det her .
Når det gjelder elbiler har også flere bilmerker begynt å gjøre inntog. Tilbake i mars innrømmet Mercedes for eksempel at det vil ta år før elbilen konkurrerer med fossilbilene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!