Ifølge en ny rapport fra det tyske analyseselskapet UScale trenger elbiler ofte et verksted. Også betydelig flere ganger enn nye biler med forbrenningsmotor.
Den vanlige oppfatningen av elbiler er at de krever betydelig mindre vedlikehold enn biler med forbrenningsmotor.
Det vil si utelukkende fordi elbilen består av færre kompliserte deler. Men ifølge en ny tysk undersøkelse må den oppfatningen justeres betydelig.
Det viser en ny rapport fra analysefirmaet UScale, som flere medier bl.a. Auto News siterer.
Her ble 2.154 elbileiere spurt om deres gjennomsnittlige tre år gamle elbiler. Her svarte 24 prosent av bilistene – eller nesten én av fire – at bilen deres måtte på verksted innen det første året for å få utbedret en teknisk feil.
LES OGSÅ: Kommune dropper byskilt med kultstatus etter 20 år med tyverier
19 prosent har funnet ut at bilene ble tilbakekalt. Og sammenligner man det med folk i biler med forbrenningsmotor, er det et høyt tall.
Uscale spurte imidlertid kun 404 eiere av biler med forbrenningsmotor, da man måtte ha noe å sammenligne med.
På ett år opplevde 9 prosent av personer i biler med forbrenningsmotor at bilene deres, som i gjennomsnitt var 3 år gamle, måtte en tur på verkstedet for å få utbedret en teknisk feil. Og bare 5 prosent ble berørt av en tilbakekalling.
Undersøkelsen konkluderer imidlertid også med at det er store forskjeller i hvor mye de enkelte elbilene er preget av feil i løpet av et år. Nissan klarer seg best med 6 prosent feil.
Skoda-eierne har det verst, med feil på hele 38 prosent av bilene innen 12 måneder. I tillegg sier 19 prosent av elbileierne at bilene deres varer lenger enn forventet på verkstedet.
Det er «bare» seks prosent av folk i fossilbiler som kan nikke gjenkjennende til den slags. Men dette betyr, ifølge UScale, at mekanikerne ikke trenger å frykte å bli arbeidsledige på grunn av elbiler. I hvert fall ikke med en gang.
– Mange verksteder er bekymret for at de med introduksjonen av elbilen mister arbeidet. Denne bekymringen ser ut til å være ubegrunnet på dette tidspunktet.
– På litt lengre sikt må det imidlertid forventes at elbilene holder bedre kvalitet og at verkstedbesøkene går ned igjen.
Folk i elbil har også ulike forventninger til verkstedet når bilen skal på service eller reparasjoner.
32 prosent av elbileierne forventer at batteriet er fulladet når verkstedet er ferdig med arbeidet med bilen.
Enda flere – nemlig 73 prosent av elbileierne – forventer at lånebilen de setter seg inn i også kun går på strøm.
På den annen side kan folk i elbil glede seg over at det generelt er behov for færre kontroller på en elbil. Altså når det ikke er problemer med de ofte svært teknisk avanserte bilene.