Ny etterforskning: Elbiler holder mye lenger på verkstedet

Ifølge en ny rapport fra det tyske analyseselskapet UScale trenger elbiler ofte et verksted. Også betydelig flere ganger enn nye biler med forbrenningsmotor.

Den vanlige oppfatningen av elbiler er at de krever betydelig mindre vedlikehold enn biler med forbrenningsmotor.

Det vil si utelukkende fordi elbilen består av færre kompliserte deler. Men ifølge en ny tysk undersøkelse må den oppfatningen justeres betydelig.

Det viser en ny rapport fra analysefirmaet UScale, som flere medier bl.a. Auto News siterer.

Her ble 2.154 elbileiere spurt om deres gjennomsnittlige tre år gamle elbiler. Her svarte 24 prosent av bilistene – eller nesten én av fire – at bilen deres måtte på verksted innen det første året for å få utbedret en teknisk feil.

LES OGSÅ: Kommune dropper byskilt med kultstatus etter 20 år med tyverier

19 prosent har funnet ut at bilene ble tilbakekalt. Og sammenligner man det med folk i biler med forbrenningsmotor, er det et høyt tall.

Uscale spurte imidlertid kun 404 eiere av biler med forbrenningsmotor, da man måtte ha noe å sammenligne med.

På ett år opplevde 9 prosent av personer i biler med forbrenningsmotor at bilene deres, som i gjennomsnitt var 3 år gamle, måtte en tur på verkstedet for å få utbedret en teknisk feil. Og bare 5 prosent ble berørt av en tilbakekalling.

Undersøkelsen konkluderer imidlertid også med at det er store forskjeller i hvor mye de enkelte elbilene er preget av feil i løpet av et år. Nissan klarer seg best med 6 prosent feil.

Skoda-eierne har det verst, med feil på hele 38 prosent av bilene innen 12 måneder. I tillegg sier 19 prosent av elbileierne at bilene deres varer lenger enn forventet på verkstedet.

Det er «bare» seks prosent av folk i fossilbiler som kan nikke gjenkjennende til den slags. Men dette betyr, ifølge UScale, at mekanikerne ikke trenger å frykte å bli arbeidsledige på grunn av elbiler. I hvert fall ikke med en gang.

– Mange verksteder er bekymret for at de med introduksjonen av elbilen mister arbeidet. Denne bekymringen ser ut til å være ubegrunnet på dette tidspunktet.

– På litt lengre sikt må det imidlertid forventes at elbilene holder bedre kvalitet og at verkstedbesøkene går ned igjen.

Folk i elbil har også ulike forventninger til verkstedet når bilen skal på service eller reparasjoner.

32 prosent av elbileierne forventer at batteriet er fulladet når verkstedet er ferdig med arbeidet med bilen.

Enda flere – nemlig 73 prosent av elbileierne – forventer at lånebilen de setter seg inn i også kun går på strøm.

På den annen side kan folk i elbil glede seg over at det generelt er behov for færre kontroller på en elbil. Altså når det ikke er problemer med de ofte svært teknisk avanserte bilene.

Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...