29. desember, 2024

DEBATT: Danske sjåfører dummer seg ut med helårsdekk, mener Uffe

Uffe Mohr har lurt på om ikke helårsdekk spiller noen rolle når bilister krasjer på motorveiene fra tid til annen.

Jeg har lurt litt på hvorfor det er så mange trekkspillkollisjoner på motorveier spesielt. Nå bor jeg i Odense og hører derfor daglig om kø spesielt på motorveien mot Middelfart (rundt Norre Åby).

Mange ting er prøvd for å løse det, og motorveien er utvidet osv. Det har ikke hjulpet så mye.

Politiet mener ofte at kortene er for nærme og for raske. Og det er nok sant. Dekkvalg KAN spille en rolle i den forbindelse.

Jeg har en tanke om at det de siste årene har blitt veldig populært å kjøre på helårsdekk. Det er som kjent en blandet løsning for å IKKE måtte bytte til henholdsvis sommer- og vinterdekk.

LES OGSÅ: Han spår dårlige Haas-nyheter på vei til Kevin Magnussen

Jeg har fulgt ulike tester av disse helårsdekkene og felles for ALLE merker er at bremselengden er betydelig lengre på et helårsdekk. Til og med ganske mye. FDM har gjort flere tester og resultatene er slående.

Dette gjelder både tester på vinterdekk kontra helårsdekk og tester på sommerdekk kontra helårsdekk. Der et godt vinterdekk ville trenge 39 meter for å bremse ned fra 30 km/t på isete veier, ville helårsdekket trenge mellom 44 og 48 meter.

Enda verre var en situasjon med sommerdekk kontra helårsdekk. Her måtte et godt sommerdekk bruke 37 meter for å bremse helt ned fra 100 km/t til 0, mens testens dårligste helårsdekk brukte hele 52 meter.

Det betyr at der bilen med sommerdekk sto stille, kjørte bilen med helårsdekkene fortsatt 53 km/t. Det er ganske mye og mye hvis det eksploderer bak i en annen bil.

LES OGSÅ: Regjeringen gjør diesel dyrere igjen – avgiften heves i 2025

Tenk hvor mye samfunnet kunne spart på helsevesenet, forsikringsselskapene, nødetatene samt politi og ambulanser hvis vi kunne unngå disse ulykkene. Det koster tross alt også selskapene å ha biler parkert på motorveiene med varer.

Kunne man tenke seg at alle de menneskene som mangler for f.eks. et ekte sommerdekk har glemt eller kanskje ikke er klar over den nye bremselengden i forbindelse med dekkskiftet til helårsdekk?

Selv har jeg opplevd å måtte bremse ganske hardt. Her var jeg for min Bridgestone Potenza Sport. De klarte seg bra.

Generelt vil jeg si at det er større trygghet ved å velge riktige dekk for sesongen, og at man ikke sparer på kvaliteten.

Uffe Mohr
Odense

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var...

80 år gamle Naoko har hatt en kort Mazda RX-7 i 25 år

Naoko Nishimoto har blitt 80. Men det betyr ikke...

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med...

Her kan juletiden skape en ku for folk i elbil

Juletiden er travel på de danske veiene og ikke...

90 prosent av sjåførene stoler ikke på selvkjørende biler

Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Dodge angrer – 6,2-liters V8-motor burde ikke gjøre det

Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe den store 6,2-liters Hemi-V8-motoren. Nå lever den videre. Den store 6,2-liters V8-motoren fra Stellantis, kalt...

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med å gjøre bilmerket til en global suksess. 1. juledag døde Osamu Suzuki av lymfekreft. Han...

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr. Den...

80 år gamle Naoko har hatt en kort Mazda RX-7 i 25 år

Naoko Nishimoto har blitt 80. Men det betyr ikke at hun har lagt korkortet på hylla. De siste 25 årene har hun hatt en...

Den forlatte Alfa Romeo-forhandleren flyter over av nye biler

Et sted i Belgia står en Alfa Romeo-forhandler bare og forfaller. De ansatte er ingen steder å se, selv om det strømmer på med...

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge ut dobbelt så mye i gjennomsnitt for å betale for bare én bil i 2026....

Bilmerker senker prisene betydelig etter nyttår

Flere danske bilimportører må ha lagrene sine tomme. Derfor ligger flere – og til og med noen populære – elbiler an til å falle...

Kollapset bilmerke fra Kina solgte biler for 19.000 kroner

Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis eid av Volvos morkonsern Geely, har solgt splitter nye biler for så lite som 19.000...

Floppet i Danmark – blir verdens største bilmerke

Nio, som først sparket flere ansatte og deretter ble sjef i Danmark, tror merket kan bli et av verdens ti største bilkonsern. Glem Toyota,...

Oppusset Mercedes 190 EVO II koster 6,4 millioner kroner. kroner hver

HWA Evo er en hyllest til en av de mest legendariske Mercedes-modellene i merkets historie. Men det koster litt. Nøyaktig 5,3 millioner kroner -...

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var med i Sport-avdelingen helt fra starten. Dieter Basche ble 88 år gammel. Audi Sport har...

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme familie siden 1902, har gått for tilsvarende én million danske kroner. En bilskilt med den...