DEBATT: Danske sjåfører dummer seg ut med helårsdekk, mener Uffe

Uffe Mohr har lurt på om ikke helårsdekk spiller noen rolle når bilister krasjer på motorveiene fra tid til annen.

Jeg har lurt litt på hvorfor det er så mange trekkspillkollisjoner på motorveier spesielt. Nå bor jeg i Odense og hører derfor daglig om kø spesielt på motorveien mot Middelfart (rundt Norre Åby).

Mange ting er prøvd for å løse det, og motorveien er utvidet osv. Det har ikke hjulpet så mye.

Politiet mener ofte at kortene er for nærme og for raske. Og det er nok sant. Dekkvalg KAN spille en rolle i den forbindelse.

Jeg har en tanke om at det de siste årene har blitt veldig populært å kjøre på helårsdekk. Det er som kjent en blandet løsning for å IKKE måtte bytte til henholdsvis sommer- og vinterdekk.

LES OGSÅ: Han spår dårlige Haas-nyheter på vei til Kevin Magnussen

Jeg har fulgt ulike tester av disse helårsdekkene og felles for ALLE merker er at bremselengden er betydelig lengre på et helårsdekk. Til og med ganske mye. FDM har gjort flere tester og resultatene er slående.

Dette gjelder både tester på vinterdekk kontra helårsdekk og tester på sommerdekk kontra helårsdekk. Der et godt vinterdekk ville trenge 39 meter for å bremse ned fra 30 km/t på isete veier, ville helårsdekket trenge mellom 44 og 48 meter.

Enda verre var en situasjon med sommerdekk kontra helårsdekk. Her måtte et godt sommerdekk bruke 37 meter for å bremse helt ned fra 100 km/t til 0, mens testens dårligste helårsdekk brukte hele 52 meter.

Det betyr at der bilen med sommerdekk sto stille, kjørte bilen med helårsdekkene fortsatt 53 km/t. Det er ganske mye og mye hvis det eksploderer bak i en annen bil.

LES OGSÅ: Regjeringen gjør diesel dyrere igjen – avgiften heves i 2025

Tenk hvor mye samfunnet kunne spart på helsevesenet, forsikringsselskapene, nødetatene samt politi og ambulanser hvis vi kunne unngå disse ulykkene. Det koster tross alt også selskapene å ha biler parkert på motorveiene med varer.

Kunne man tenke seg at alle de menneskene som mangler for f.eks. et ekte sommerdekk har glemt eller kanskje ikke er klar over den nye bremselengden i forbindelse med dekkskiftet til helårsdekk?

Selv har jeg opplevd å måtte bremse ganske hardt. Her var jeg for min Bridgestone Potenza Sport. De klarte seg bra.

Generelt vil jeg si at det er større trygghet ved å velge riktige dekk for sesongen, og at man ikke sparer på kvaliteten.

Uffe Mohr
Odense

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...