Både i Danmark og Sverige er det gitt tillatelse til å etablere såkalte nullutslippssoner. Nå skal EU undersøke om disse er ulovlige.
Allerede fra 31. desember 2024 – altså allerede i år – vil bystyret i Stockholm forby alle biler med forbrenningsmotor i sentrum, som må gjøres om til nullutslippssone.
I Danmark har alle kommuner fått lov til å innføre én nullutslippssone. Men det er slett ikke sikkert at det lar seg gjøre.
Både Sverige og Danmark må bøye seg for EU-lovgivningen. Også på miljøområdet. Og her skal EU nå undersøke om nullutslippssoner i det hele tatt er lovlige. Eller om de bryter med prinsippet om fri bevegelse innad i forbundet.
Dette skriver det svenske såkalte miljøpartiet 'De Gröna' i en pressemelding .
LES OGSÅ: Jysk bilforhandler ble kastet i fengsel – eiendom solgt for millioner
Loven som ble pålagt Stockholm forbyr alle personbiler som kjører på bensin eller diesel, inkludert hybrider og plug-in hybrider, i sentrum. For tunge lastebiler vil plug-in hybrider fortsatt være tillatt.
Altså slik det ser ut nå. EU må nå bruke tre måneder på å finne ut om de strenge nullutslippskravene i Stockholm er lovlige.
Det er imidlertid ikke bare her i Europa flere land ønsker å kjøre bilister ut av byene med stadig strengere krav til utslippene fra bilene.
På samme måte ønsker flere amerikanske stater å fullstendig forby nye diesel- og bensinbiler i 2035. Et forbud EU vedtok allerede i fjor. Men som faktisk møtte massiv motstand og flere krav om tilbakeføring. Les mer om det her .
Her hjemme varsler en kommune som Aarhus at de ser på om de kan slippe unna med å legge en ekstra avgift på bilistene. En avgift som kun gjelder på kommunens veier.
Motsatt ventes regjeringen på den spanske ferieøya Mallorca å oppheve et forbud mot salg av nye diesel- og bensinbiler, som ellers skal tre i kraft om kort tid. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!