20. september, 2024

Test: Honda NSX – Japans Ferrari

For 30 år siden forsøkte japanerne å velte Ferrari. Det fungerte ikke, selv om deres NSX var vill nok. Hopp tilbake til 2012 da vi fikk skyss.

Forventningene er ikke akkurat høye når jeg klatrer inn i den mørke NSX-kabinen. Det mørke interiøret kan tvinge en ellers livsglad person til å svelge et glass lykkepiller, og den store logoen på rattet minner meg raskt om hva jeg går inn i En Honda. Ikke akkurat bilprodusenten som har levert det meste av bilverdenens underverker. De fleste modellene heter Civic, Accord og Jazz. Kor som er langt fra å få hjertet til å galoppere av begeistring. Nettopp på grunn av dette er ikke min forståelse i det hele tatt klar på scenariet som utspiller seg når jeg vrir på rattet. Vanedannende motorlyd Startmotoren snurrer og på et brøkdels sekund er det liv i stemplene. Jeg legger litt vekt på høyrefoten og brølet fra bilen bryter morgenluften. Sveiven roterer som om den har mistet svinghjulet og lyden, uhhh lyden. Ta motoren fra den første BMW M3, bland den med gryntet fra en liten blokk V8, legg til en klype sivilisert japansk V6 og bland det hele sammen. Da sitter du igjen med en mekanisk smoothie som kan skilte med et av de mest intense lydsporene jeg noen gang har hørt fra en japaner. Jeg setter inn den godt voksne girknotten først og støter av. Styringen er uvanlig tung, gassresponsen sylskarp, og jeg vet allerede at denne korturen ikke blir så kjedelig som fryktet. Setet er montert lavt og langt bakover, men du har perfekt sikt fremover siden det ikke er noen motor å blokkere. Den sitter bak deg. Tre liter japansk teknikk En motor forut for sin tid da den dukket opp. Ikke bare har den det legendariske V-TEC-systemet, Honda har også nettopp kastet et sett med koblingsstenger i titan i suppen samt en turtallsbegrenser som bare slår inn ved 8200 rpm! Jeg spikrer gasspedalen i gulvet i femte gir og forventer et fyrverkeri av akselerasjon. Et inferno av dunkende desibel vil trenge gjennom motorveggen og inn i kabinen på sekunder. Men nei. Det skjer faktisk ingenting. Selv en standard Civic ville vært morsommere akkurat nå. Først her går det opp for meg at løsningen ligger i en reduksjon i innflytelse. På åttitallet hadde Honda et sterkt image. Ikke bare bygde japanerne kvalitetsbiler for gaten, de hadde også medvind i Formel 1, hvor de leverte den ene vinnermotoren etter den andre. De samarbeidet med lag som Lotus, McLaren, Tyrrell og Williams, og i perioden 1983-92 nådde Hondas maskiner 72 ganger toppen av pallen. LES OGSÅ: Neste XC90 blir den siste Volvoen med forbrenningsmotor Suksessen måtte feires, og nå som teknikerne hadde fått høy grad av teknologikunnskap på racerbanen, var det naturlig å bygge en gatebil basert på den opplevelsen. Men for å tilfredsstille ledelsen, måtte de som en del av prosessen nå to mål: Bilen måtte være raskere enn de europeiske konkurrentene og bedre bygget. Spesielt var Ferrari 328, som senere ble revidert til 348-modellen, en av bilene som NSX måtte slå. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Tesla Cybertruck-dekk er oppløst etter 10 000 kilometer

10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra...

Fiat stopper produksjonen av usalgbare elbiler

Fiat stopper produksjonen av elbilen 500e. Kobberne forsvinner rett...

Bensinprisene kollapser i Danmark – elbiler har skylden

Kinesere setter seg nå bak rattet i elbiler oftere...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...