Ut fra kjørelengden å dømme skulle du tro at denne Skyline GT-R har sittet stille siden den rullet av samlebåndet for nesten 30 år siden.
Er du Nissan Skyline-fan, er det absolutt noe å se frem til om litt over en måneds tid. En 27 år gammel R33 GTR skal auksjoneres i California. Men etter kilometertelleren å dømme kan bilen like godt være ny. Siden den rullet av samlebåndet i Japan i 1995, har den Midnight Purple-lakkerte japaneren kun snaue 1.590. Dette tilsvarer bare 58 kilometer per år siden den gang. Og alene på grunn av at den første eieren har vært i stand til å ta vare på – og gjemme den bort til en slik grad – bilen, forventes GT-R å bringe inn en liten formue. Historien forteller at bilen kom inn i en privat samling i Hong Kong og at den først nylig ble importert til USA. Men verken i Hong Kong eller USA har de eldre japanerne blitt endret. Det betyr at hestekreftene fortsatt kommer fra en 2,6-liters inline-sekser. Den kalte Nissan i sin tid RB26DETT-motoren. Det er forresten 'bare' 280 hestekrefter. Så offisielt… Fargen er kanskje det viktigste Den femtrinns manuelle girkassen rotes heller ikke med. Men det som kanskje virkelig gjør bilen her til et objekt av interesse for samlere, er fargen. Svært få Skylines ble malt i fargen Midnight Purple i løpet av modellens levetid. Men dette er en av få. Sammen med søsterfargen Midnight Purple II og den lysere Millenium Jade utgjør fargen trioen av de mest ettertraktede Skyline-fargene i historien. Historien om bilen inkluderer imidlertid også det faktum at R33 er den minst attraktive Skyline-modellen av dem alle. Det kan bidra til å legge en helt naturlig lov på prisen. Til gjengjeld har prisene på de gamle ytelsesmodellene fra Nissan nylig eksplodert. De er nå på et enestående høyt nivå. Kanskje fordi modellene etter hvert er lovlige i USA. Fordi bilene aldri ble solgt nye i USA, må amerikanske Skyline-fans vente på at hver enkelt modell fyller 25 år. For bilene er ikke lovlige å importere.
Klikk 'NESTE SIDE' for å bla gjennom bildene av bilen