Nok en dansk by har sluttet seg til koret som vil forby dieselbiler fra byen. I Odense vil det gรฅ utover de eldste dieseldrevne personbilene.
Dette gjelder allerede varebiler og busser. Men nรฅ vil Odense kunne forvise de eldste dieseldrevne personbilene fra byen. Onsdag denne uken vedtok politikerne i byens By- og kulturutvalg at dieselbiler mรฅ utstyres med partikkelfilter for รฅ fรฅ ferdes i byens miljรธsone. Kravet gjelder alle dieselbiler registrert for 2011, og regelen er vedtatt med stรธtte fra begge politiske sider. Et partikkelfilter kan lett koste 10 000 kr รฅ ettermontere. Men det er tilsynelatende ikke noe som skaper stรธrre bekymring blant politikerne i landets tredje stรธrste by. Av de 85.000 personbilene som kjรธrer rundt i Odense, vil den nye regelen innebรฆre at 1.800 bileiere mรฅ investere i et partikkelfilter. Til Fyens Stiftstidende erkjenner by- og kulturbyrรฅd Sรธren Windell (K) at det er en stor regning. Men han sier samtidig at han helst ser at bilene blir skrotet. โ Jeg synes de burde gรฅ helt bort, sier han til avisen. At enkelte bilister kan ende opp med รฅ betale ekstremt dyre bรธter for den nye regelen betyr tilsynelatende lite. โ Vi fรฅr ikke alt vi รธnsker oss, og lavinntektsgrupper kan fรฅ tilskudd pรฅ inntil 2000 kroner til et partikkelfilter. Byrรฅdspolitikerne i Odense er imidlertid ikke ferdige med รฅ plage bilistene av den grunn. For akkurat som i Kรธbenhavn vil politikerne pรฅ Fyn ha farten ned. Dette mener folk pรฅ begge sider av bystyret, skriver avisen.