Markedet for elbiler vokser ikke så raskt som Mercedes hadde trodd. Derfor lobber nå bilmerket om elbiler fra taket.
Mercedes skal kun bygge elbiler i 2030.
Eller rettere sagt: Mercedes ville kun bygge elbiler etter 2030. Merket senker nok en gang forventningene til elbilen.
Det sa Mercedes-sjef Ola Källenius allerede i februar. Samtidig erkjente sjefen at forbrenningsmotoren vil leve videre en stund til. Og at det er vanskelig å sette en sluttdato på teknologien.
I et intervju med det svenske mediet Dagens Industri kaster direktøren litt lys over hvorfor Mercedes nå snur.
Var verdt mer enn Volkswagen – nå er bilmerket truet av konkurs
– Mange av de som vi kaller «early adopters», det vil si tidlige brukere, har allerede kjøpt elbilen sin.
– Nå er tiden inne for å nå massene. Hver kunde spør seg selv: Hva er best for meg, tør jeg ta skrittet fullt ut og kan jeg gi opp?
– Jeg tror ingen kan si med sikkerhet når forbrenningsmotoren forsvinner og vi blir 100 prosent elektriske, sier Ola Källenius.
Den 54 år gamle svensken, som har hatt det øverste ansvaret for Mercedes siden 2019, sier imidlertid ikke mer enn det som faktisk kan leses i bilmerkets årsrapport.
Rapporten, som ble publisert tilbake i mars, slår fast at Mercedes «posisjonerer seg for å kunne tilby produkter til ulike kundegrupper, både helelektriske drivlinjer og forbrenningsmotorer, langt ut på 2030-tallet».
Mercedes tror imidlertid fortsatt at elbilene på et tidspunkt vil presse diesel- og bensinbilene helt ut. I fjor klarte også det tyske merket å selge 73 prosent flere elbiler enn i 2022.
Det er imidlertid en tøff kamp for forhandlerne. I et intervju med Automotive News setter en anonym Mercedes-forhandler ord på hvordan kundene beveger seg bort fra merkets elbiler. Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om Mercedes her