Hvis du er på markedet for en G-klasse med elektrisk motor, bør du nok sjekke med banken din på forhånd. For til tross for lavere avgift på elbiler i Danmark, koster G 580 fortsatt en formue!
Mercedes-Benz presenterte nylig sin nyeste elbil, G 580 med EQ-teknologi, som kombinerer den klassiske G-klassens robuste design med banebrytende teknologi. Den nye modellen byr på eksepsjonelle elektriske egenskaper, spesielt når det kommer til terrengkjøring.
For første gang lanseres denne elektriske G-klassen i Danmark som Edition One med en startpris på DKK 2.186.271 for G 580 med EQ Technology Edition One.
Edition One kommer, som navnet tilsier, med et imponerende utvalg av utstyr som gjør bilen ekstra attraktiv. Utvendig har bilen AMG Night-pakken, som tilfører et sporty og rått utseende med mørke detaljer.
Dette inkluderer også blå bremsekalipere som matcher sideskjørtene og 20" AMG lettmetallfelgene i elegant 10-eikers design. Det kantete utseendet forsterker bilens ikoniske status og gjør den lett gjenkjennelig på veien.
LES OGSÅ: Tesla modell 3 skuffer klart
Interiøret er laget av luksuriøst nappaskinn med blå kontrastsøm på seter, dashbord og ratt, som gir interiøret et sammenhengende og elegant utseende. Edition One-utgaven inkluderer også komfortpakken, som sikrer en behagelig koropplevelse. I tillegg kommer bilen med det imponerende G-ROAR lydsystemet, som gir en førsteklasses lydopplevelse for både sjåfører og passasjerer.
Under panseret finner du en kraftig elektrisk drivlinje med fire elektriske motorer som til sammen leverer 580 hestekrefter og et dreiemoment på 1.164 Nm. Dette kraftige oppsettet lar bilen akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder, med en toppfart på 180 km/t. Batteriets kapasitet tillater en rekkevidde på opptil 460 km i henhold til WLTP, og det kan lades raskt med 200 kW DC eller 11 kW AC.
Terrenget er der G-klassen virkelig skinner, og den nye G 580 med EQ-teknologi er intet unntak. Med en imponerende klatreevne på opptil 45° og evne til å håndtere sidehellinger på 35°, er bilen bygget for å takle de mest utfordrende veiforholdene.
Vadedybden har økt med 15 cm i forhold til tidligere modeller med forbrenningsmotor, noe som gir en total dybde på 85 cm. I tillegg er bakkeklaringen 25 cm, noe som gir ekstra allsidighet i terrengsituasjoner.
Foreløpig lanseres G 580 med EQ-teknologi kun som Edition One, men Mercedes-Benz planlegger å utvide med flere varianter i nær fremtid.
Med denne nye modellen er Mercedes-Benz klar til å ta fatt på det elektriske terrengbussmarkedet, og G 580 med EQ-teknologi lover å levere imponerende ytelse og luksus for de som ønsker en bil med både historie og moderne teknologi.
Se mer i galleriet under: