Det tyske bilmerket Elaris, som har biler produsert i Kina, mister nå en rekke importører som ikke vil vite noe om samarbeidet.
Det var med store armbevegelser det tyske bilmerket Elaris AG med kinesisk tilknytning annonserte et samarbeid med verkstedkjeden Euromaster.
Men samarbeidet, som startet i 2021, er nå allerede avsluttet. Det skjedde 20. april 2024. Så for bare 11 dager siden.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Det børsnoterte bilmerket har lovet å selge biler «for hundrevis av millioner av euro». Men nå vender flere partnere og forhandlere seg bort fra selskapet.
LES OGSÅ: Det lages nå igjen nye reservedeler til døde bilmerker
Ifølge Automobilwoche har blant andre den tyske bilforhandlerkjeden Emil Frey tydeligvis nektet å ha noe med Elaris å gjøre.
Omvendt avviser bilmerkets grunnlegger Lars Stevenson at det er noe galt. I en pressemelding kaller han det også Elaris egen beslutning om å kaste Euromaster ut døra.
I stedet burde det vært inngått en avtale med «en stor internasjonal partner». Elaris vil imidlertid ikke si mer om hvem den partneren er.
Et raskt Google-søk avslører imidlertid at Elaris har trukket tilbake en pressemelding om et samarbeid med bilforhandleren Emil Frey. Uansett står det bare '404 Not Found' på nettsiden hvor pressemeldingen har vært.
Teksten er imidlertid fortsatt å finne på presseportalen EQS-nytt. Her står det at «Emil Frey Gruppen overtar ansvaret for reservedeler til Elaris». Men ifølge forhandleren har det ingenting med det å gjøre.
Elaris annonserer flere biler på sine nettsider. Både personbiler og varebiler. Bilene er faktisk bare lisensprodusert fra kinesiske Dorcen Motor.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!