Det er ikke nok råvarer til at bilindustrien kun kan bygge elbiler, heter det i advarselen fra Gill Pratt, leder for Toyotas forskningsavdeling.
Det er ikke nok råvarer i denne verden.
Uansett er det slett ikke nok til at verden kan stole på at bilindustrien kun bygger elbiler i fremtiden.
Så tydelig er kunngjøringen fra Gill Pratt, som er ansvarlig for Toyotas forskningsavdeling. Advarselen kom i forbindelse med en mote for verdens syv største økonomier – de såkalte G7-landene – i Japan i mai 2023.
– Materialer til batterier og fornybar ladeinfrastruktur vil etter hvert bli allment tilgjengelig.
LES OGSÅ: 6 av 10: Ok at elbiler ikke kan kjøre mer enn 500 kilometer
– Men det vil ta flere tiår å skalere opp mineralene (for batteriene, red.) og infrastrukturen, sier Gill Pratt til Bloomberg .
Forskningssjefen mener med andre ord, i likhet med sin arbeidsgiver, at overgangen – hvis den kommer – til elbil vil ta lang tid. Også lengre enn mange kanskje tror.
Av samme grunn mener Toyota at det gir mye bedre mening å satse på flere teknologier fremfor ensidig å kun fokusere på elbiler.
Motsatt har Toyota heller ikke hatt særlig suksess med sitt bud på elbiler. Verken når det kommer til den som går på hydrogen, eller BZ4X som må kobles til en stikkontakt.
Hydrogenbilen Mirai vil lide fordi drivstoffalternativene forsvinner raskere og raskere. Her hjemme stengte de siste hydrogenstasjonene i fjor. Og i USA saksøker nå sinte Mirai-eiere Toyota. Les mer om det her.
BZ4X har derimot fått hard medfart i pressen for generelt ikke å være en spesielt god bil. Batteriet, spesielt Toyota, har fått et stort slag på. Og nå prøver den danske importøren å tømme lagrene ved å tilby finansiering til 0 prosent rente og montere ladestativ.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!