Forskjellen i bilavgifter er så ekstrem at det er helt ved siden av poenget, sier Paul Vestergaard. Han vil i stedet innføre en kilometerbasert avgift.
«Systemet premierer de som kjører el- eller hybridbiler til en viss grad, så det er helt ved siden av det som er rimelig.
Jeg har alltid beholdt og vedlikeholdt bilene mine slik at de er mellom 15 og 20 år i min besittelse. For tiden en Audi A6 3.0 TDI Quattro som nå er 19 år gammel.
Den bilen går ca. 11 per liter og koster nesten 14.000 kr i årsavgift. Beløpet stiger til 18.000 kroner i 2026, når de siste skatteøkningene ilegges. Vi kjører ca 7000 km. Årlig.
En monster BMW eller Mercedes-Benz med hybrid/bensinmotor koster 300 kr i halvårsavgift – Den går kanskje 50 kilometer på strøm og går så ellers 12 til 14 kilometer per liter.
LES OGSÅ: Nå starter den ville rettssaken: 2500 danske sjåfører må betale ny skatt
Hybridbilen kjører kanskje 40 000 til 50 000 km årlig og slipper dermed ut mye mer enn mine 7 000 km. Jeg vedlikeholder bilene mine og sparer dermed CO2 i produksjonen av nye biler.
Hvorfor har politikere ignorert veiprising? Det ville få alle til å tenke seg om to ganger før de tok en tur. I tillegg kommer alle bobilene som nå er alles eiendom.
Dersom veiprising innføres vil trafikktettheten reduseres og CO2-utslipp til veiutbygging spares. Samtidig må det innføres veiavgift på utenlandske biler i Danmark.»
Paul Vestergaard, Vejle.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!