Den tyske underleverandøren til bilindustrien ElringKlinger AG vil i 2030 være 50/50 prosent avhengig av forbrenningsmotoren. Hydrogen er ikke forlatt.
I fjor overtok 54 år gamle Thomas Jessulat toppdirektørstillingen i ElringKlinger AG, som lever et liv som underleverandør til bilindustrien.
Og selv om Jessulat har et mål om at selskapet selger for 3 milliarder euro, tilsvarende 22,3 milliarder danske kroner i 2030, betyr ikke det at forbrenningsmotoren er ute.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
I sin første uttalelse til pressen siden han begynte i oktober 2023, sier Thomas Jessulat at minst halvparten av selskapets omsetning i 2030 må komme fra noe som er «uavhengig av forbrenningsmotoren».
LES OGSÅ: Dansk bilselskap konkurs – lur kjendis verdt millioner
Det betyr imidlertid ikke at ElringKlinger AG satser blindt på vanlige elbiler. Det vil si de som må lades gjennom en kabel fra et ladestativ.
– Vi er bare så vidt i gang når det gjelder hydrogen, sier Thomas Jessulat til media.
Vi trenger ikke gå veldig langt i bilbransjen for å finne noen som heller ikke vil avskrive muligheten for elektriske motorer drevet av hydrogen i personbiler.
BMW tester for tiden en flåte av hydrogendrevne SUV-er. Og de er faktisk billigere enn dieselmodellene. Les mer om det her .
Litt lenger unna – i hvert fall geografisk – kaster japanske Toyota også penger på hydrogenteknologi. Men det er også fordi japanerne er skeptiske til 100 prosent statlig avgift på plug-in elbiler.
– Materialer til batterier og fornybar ladeinfrastruktur vil etter hvert bli allment tilgjengelig.
– Men det vil ta flere tiår å skalere opp mineralene (for batteriene, red.) og infrastrukturen, sier merkevarens forskningssjef Gill Pratt til Bloomberg.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!