Den har blitt sett flere ganger. Også i Danmark. Å tilsette feil olje i elbilens kjølesystemer kan være svært kostbart. I verste fall dødelig for bilen.
Trenger en elbil olje? Ja, det må det faktisk. Bare ikke på motoren. Men flere komponenter i elbilen er faktisk avhengig av olje for å fungere.
Det spiller imidlertid ingen rolle hvilken olje som helles på bilene. Spesielt når det kommer til klimaanlegg, kan det være enormt dyrt å velge feil olje.
Det skriver Motormagasinet .
Forklaringen ligger i de ofte ekstremt avanserte kull- og varmesystemene som elbilene er utstyrt med. I et intervju med media anbefaler flere danske selskaper at A/C-systemet på elbiler minst bør sjekkes med bare ett års mellomrom.
LES OGSÅ: Kjøpte biler fra Tyskland – nå er han konkurs
– Vi kommer til å lage en rekke elbiler i fremtiden som har havari i A/C-systemer på grunn av feil på verksteder og fra leverandører, sier Daniel Vesterskov , teknisk spesialist i selskapet Waeco, til media.
Ifølge kildene media har snakket med oppstår feilene fordi det nå er ganske mange oljer på markedet som ikke oppfyller bilmerkenes regelverk.
Når det er sagt, er ikke olje til elbiler det eneste som kan ende opp i stygge og svært dyre feil. Det samme gjelder understellsbehandling.
For eksempel fant en fagmann skader verdt 50.000 DKK på en danskregistrert Skoda Enyaq, etter at eieren hadde fått understellet behandlet. Les mer om den saken her .
Andre bilmerker er absolutt ikke så opptatt av å gi bilene sine en undervognsbehandling i det hele tatt. Deler av Teslas garanti utløper faktisk i disse tilfellene. Les mer om det her .