Bugatti sier farvel til den gigantiske W16-motoren med et smell fra en Chiron. Mye tyder imidlertid pรฅ at avslรธringen vil bli enda villere.
L'ultime er den 500. og siste Bugatti Chiron noensinne. Det franske ordet kan meget passende oversettes direkte til 'det siste'.
Det sier Bugatti i en pressemelding .
Chiron-รฆraen begynte i 2016, da bilen, oppkalt etter racinglegenden Louis Chiron, erstattet Veyron, som igjen relanserte hele Bugatti-merket i 2005.
Den siste Chiron er, i likhet med sine 499 sรธsken, hรฅndbygget pรฅ Bugattis fabrikk i den franske byen Molsheim. Lakken er en blanding av "Atlantic Blue" og "French Racing Blue".
LES OGSร : Bransjen advarer: Om en liten stund koster en liter bensin 26 kroner
โ Denne 500. og siste Chiron-modellen er et passende farvel som fanger en definerende arv som for alltid vil vรฆre etset inn i bilhistorien.
Bilen banet vei for et lysende nytt kapittel som begynner med produksjonen av Bolide og W16 Mistral og fortsetter med avdukingen av vรฅr nye modell i juni, sier Bugatti-sjef Christophe Piochon i en pressemelding.
Bugatti Chiron L'ultime 'nojes' med 1500 hestekrefter fra en 8-liters W16-motor med sprรธ fire turboer. Den ennรฅ ikke-navngitte avslรธringen treffer like mange sylindre.
Dette skjer imidlertid i V-form og uten noe ladetrykk fra turboer. Likevel forventes bilen รฅ ha opptil 1.800 hestekrefter og et speedometer som fรธrst gรฅr ut i 550 km/t. Les mye mer om det her.
Noe annet vi bรธr forvente รฅ dรธ er svรฆrt mange vanlige personbiler fra de fleste bilmerker i Europa.
Nye EU-regler gjรธr at store deler av bilmerkenes nรฅvรฆrende modellprogrammer blir ulovlige รฅ selge som nye biler i de 27 medlemslandene.Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!