Det kan bli dyrt å slippe ut flere hestekrefter i en elbil. Forsikringsselskapet kan si nei til erstatning ved en ulykke.
Polestar gjør det allerede, og Mercedes sier akkurat det samme.
For enten et større engangsbeløp eller flere månedlige betalinger kan elbileiere slippe løs flere hestekrefter enn bilene deres kom med fra fabrikken.
Men det kan bli mye dyrere enn å bare betale bilmerkene for flere hestekrefter. For forsikringsselskapene kan være innenfor sine rettigheter til å si nei til erstatning ved en ulykke.
Dette er skrevet av svenske Vi Bilägare .
LES OGSÅ: Toyota kaster lys over ny MR2 med bensinmotor
Alt handler om at antall hestekrefter – selv om det er forfalsket av bilfabrikken selv på den enkelte bil – skal registreres riktig og i riktige systemer.
– Dersom bileier ikke registrerer endringen i Vejtrafikregistret (det sentrale motorregisteret i Danmark, red.), kan dette bety reduksjon i erstatningen ved skade, sier Kajsa Moström ved Folksam til media.
Hos Polestar er de for eksempel godt klar over at den såkalte 'ytelsesprogramvaren' krever en ny tilnærming. Men dette er ikke noe bilmerket vil betale for. Det er opp til den enkelte eier selv.
Polestar sender imidlertid digitale bevis på at oppgraderingen av bilen er noe bilmerket står for. Derfor skal bilen også kunne gli rett gjennom et syn.
Motsatt mener ikke Tesla, som selger en såkalt 'akselerasjonsboost' for en rekke biler – også på det danske markedet – at det krever hverken endringer på bilen eller typegodkjenningen.