Lamborghini Temerario er trolig navnet på Huracans etterfølger. Bilen fyrer av to sylindre, men blir likevel mye villere på veien.
Lamborghini bygger sin siste gatebil med V10-motor i år. Men det er ingen grunn til å gråte for mye over sølt melk.
I hvert fall ikke hvis du spør merkevarens administrerende direktør Stephan Winkelmann. Fordi Huracan-erstatningen får enorme mengder hestekrefter, selv om den kaster to sylindre.
Det bekrefter Winkelmann på sin LinkedIn-profil .
I en kunngjøring skriver den 59 år gamle tyske konsernsjefen at motoren – som Lamborghini sier er en 4-liters V8 utviklet spesielt for dem – skal ha tre elektriske motorer. Men det er mer.
LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
På grunn av hybridassistansen vil den nye 'baby-lamboen', når den ser dagens lys, kunne skilte med en total ytelse på den andre siden på 900 hestekrefter.
– Det er endelig på tide å fortelle om Lamborghini 634 (intern fabrikkkode, red.), hybrid-etterfølgeren til Huracán, som vil bli med i vårt modellprogram av plug-in hybrider.
– Designet fra bunnen av i Sant'Agata, vil denne helt nye modellen være utstyrt med en twin-turbo V8-motor, kombinert med et hybridsystem med tre elektriske motorer. Den er optimert for en maksimal ytelse på den andre siden av 900 hestekrefter, skriver direktøren.
Utenom det hadde ikke Stephan Winkelmann så mye å si om Lamborghinis nyeste bil. Men med de nye opplysningene er det tydelig at den ligger rett bak toppmodellen Revuelto.
Den bilen har 1015 hestekrefter fra en ikke-turbo 6,5-liters V12-motor. På den annen side drar den nytte av hybridhjelp. Men nok om toppmodellen.
For Temerario, hvis den får det navnet, vil den langt overgå nærmeste konkurrent i form av Ferrari 296 GTB. Bilen fra Maranello må 'nytes' med V6-motor og 830 hestekrefter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!