To splitter nye elbiler sviktet totalt da de ble utsatt for verdens største test av spesielt elbiler. Både Volvo EX30 og Volkswagen ID.3 stoppet for 80 prosent av den lovede rekkevidden.
Den opplyste rekkevidden i en elbil er én ting. Verden og virkelighetens måter er helt annerledes.
De to tingene går ofte dårlig sammen eller ikke i det hele tatt. Det viser en ny test fra det norske svaret til FDM, NAF.
I norsk sommervær faller det spesielt to splitter nye elbiler. Verken Volkswagen ID.7 eller Volvo EX30 Extended Range klarte å matche bare 80 prosent av den lovede rekkevidden.
Begge bilene vil gå på strøm før da. Temperaturen svingte fra pluss 2,5 til 13 grader, og underveis regnet det kraftig, altså ikke mer enn man forventer av en norsk 'sommer'.
LES OGSÅ: Direktør gråt – stengt bilfabrikk tom for deler
Kun én av de totalt 26 elbilene gikk lenger på en ladning enn de skulle klare i henhold til WLTP-standarden. Nemlig Mini Countryman SE All4. Vinneren av testen ble imidlertid årets bil i Europa Renault Scenic, for med en rekkevidde på 428,1 kilometer var den nærmest de oppgitte 411 kilometerne.
Så var det bilene som falt helt igjennom. BMW i5 floppet fullstendig med et avvik fra WLTP-normen på minus 24 prosent, Volkswagen manglet 22,7 prosent og Volvo EX30 20,4 prosent for å nå egne tall.
Hos NAF er de imidlertid positivt overrasket over resultatet. Spesielt fordi bilene ikke brukte mer strøm.
– Bilene brukte lite strøm til tross for det skikkelig våte og kalde været. I tillegg lader flertallet av bilene batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!