Mens en liten bil som Volvo EX30 stormer inn pรฅ salgslistene, skinner noen biler av helt eller delvis fravรฆr fra de samme listene.
5 mรฅneder av 2024 er nรฅ gรฅtt.
Fem mรฅneder hvor noen biler har hatt mye mer fart enn andre. Ogsรฅ pรฅ de danske veiene. En titt pรฅ de offisielle salgstallene avslรธrer at noen splitter nye biler blir 'glemt' av danskene.
Det viser tall fra De Danske Bilimportorer.
For eksempel, nรฅr sรฅ du sist en ny Jaguar pรฅ danske bilskilt? Ingen rett? Og det er en grunn til det.
For selv om merket, i likhet med en rekke konkurrenter i disse dager, trekker tilbake ambisiรธse mรฅl om รฅ produsere kun elbiler, holder danskene seg unna. Ogsรฅ fra elbilen har faktisk det engelske merket eid av indiske Tata Motors programmet.
LES OGSร : Bensinstasjoner skal fรฅ ta ut spesialbensin
Den utskjelte og problematiske I-Pace koster nesten 1 million DKK i Danmark. Og kanskje er det derfor det ikke er solgt en eneste bil her de fรธrste fem mรฅnedene av 2024.
Og nรฅ som vi er i den prisklassen, gรฅr ogsรฅ danskene i stor grad vekk fra Toyota Supra. Hele fjorรฅret klarte Toyota kun รฅ selge to nye eksemplarer av bilen i Danmark.
Per 31. mai 2024 har en annen Supra fรฅtt danske nummerskilt. Husker du forresten hva en Honda Civic er? Vel, ikke sant? Da er du ikke alene.
For Honda, som nรฅ bare er en skygge av seg selv i Danmark, har kun solgt 14 nye Civics fra januar til mai. Tesla Model S har det enda dรฅrligere. Kun 9 dansker har kjรธpt Teslas toppmodell i samme periode.
Sรฅ er det Peugeot 508. Favoritten til korselgerne kan ikke lenger leve opp til favoritttittelen. Faktisk ble nesten like mange Ford Mustangs solgt som 508s. Peugeoten trakk til seg 8 dansker, mens 7 dansker har kjรธpt en ny Ford Mustang i รฅr.
Men det kan bli enda villere. For mellom 1. januar og 31. mai 2024 er det registrert nรธyaktig like mange Kia Rioer som Lamborghini Urus. Ja, du leste riktig. Nรธyaktig en av hver.