Mens en liten bil som Volvo EX30 stormer inn på salgslistene, skinner noen biler av helt eller delvis fravær fra de samme listene.
5 måneder av 2024 er nå gått.
Fem måneder hvor noen biler har hatt mye mer fart enn andre. Også på de danske veiene. En titt på de offisielle salgstallene avslører at noen splitter nye biler blir 'glemt' av danskene.
Det viser tall fra De Danske Bilimportorer.
For eksempel, når så du sist en ny Jaguar på danske bilskilt? Ingen rett? Og det er en grunn til det.
For selv om merket, i likhet med en rekke konkurrenter i disse dager, trekker tilbake ambisiøse mål om å produsere kun elbiler, holder danskene seg unna. Også fra elbilen har faktisk det engelske merket eid av indiske Tata Motors programmet.
LES OGSÅ: Bensinstasjoner skal få ta ut spesialbensin
Den utskjelte og problematiske I-Pace koster nesten 1 million DKK i Danmark. Og kanskje er det derfor det ikke er solgt en eneste bil her de første fem månedene av 2024.
Og nå som vi er i den prisklassen, går også danskene i stor grad vekk fra Toyota Supra. Hele fjoråret klarte Toyota kun å selge to nye eksemplarer av bilen i Danmark.
Per 31. mai 2024 har en annen Supra fått danske nummerskilt. Husker du forresten hva en Honda Civic er? Vel, ikke sant? Da er du ikke alene.
For Honda, som nå bare er en skygge av seg selv i Danmark, har kun solgt 14 nye Civics fra januar til mai. Tesla Model S har det enda dårligere. Kun 9 dansker har kjøpt Teslas toppmodell i samme periode.
Så er det Peugeot 508. Favoritten til korselgerne kan ikke lenger leve opp til favoritttittelen. Faktisk ble nesten like mange Ford Mustangs solgt som 508s. Peugeoten trakk til seg 8 dansker, mens 7 dansker har kjøpt en ny Ford Mustang i år.
Men det kan bli enda villere. For mellom 1. januar og 31. mai 2024 er det registrert nøyaktig like mange Kia Rioer som Lamborghini Urus. Ja, du leste riktig. Nøyaktig en av hver.