Disse elbilene har forsvunnet helt – hvor ble de av?

Husker du Opel Ampera? Det var langt, langt forut for sin tid. Og falt helt igjennom av samme grunn. Andre elbiler mangler også glemselen.

Akkurat nå er det så mange elbiler på markedet at det er vanskelig å huske dem alle.

Det blir bare mer komplisert av at det stadig dukker opp flere nye bilmerker. Noen har imidlertid begynt å forsvinne, og vurderer nå om de skal bygge bensinbiler. Les mer her.

Men hva ble egentlig av de første slike mer eller mindre halvhjertede forsøkene på å gjøre elbilen til felleseie som biltypen faktisk ikke har blitt ennå?

Ja, det finnes flere ulike forklaringer – og derfor forslag – på det. Husk at vi kan være her for Tesla, den første Model S på gatene med gratis supercharger-lading for livet.

LES OGSÅ: Bensinstasjoner skal få ta ut spesialbensin

Opel Ampera – er egentlig en hybridbil, men…
Opel Ampera aka Chevrolet Volt er egentlig en hybridbil fordi det i tillegg til batteripakken også er en 1,4-liters bensinmotor i den.

Men bensinmotoren ble kun brukt til å lage strøm. Bilen ble egentlig aldri noen suksess. Kanskje fordi det var ekstremt dyrt. I Danmark kostet Opel Ampera 590.000 danske kroner. Produksjonen stoppet etter 4 år i 2015.

Audi A1 E-tron – skulle vært i produksjon
Den lille Audi A1 kom på gata som en diesel- og bensinbil i 2010. To år senere lekte tyskerne med ideen om å sende en plug-in hybrid til gatene.

Det skjedde bare aldri. Imidlertid kom minst én konseptbil – kalt A1 E-tron – ut av innsatsen. Bilen hadde en 102 hestekrefters elektrisk motor og deretter en bitteliten 254cc wankelmotor (ja, wankelmotor!). Audi ga opp rekkevidden til 250 kilometer, fordi de forlot prosjektet.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Det lille Audi-konseptet hadde en Wankel-motor. Kreditt: Audi

Mitsubishi i-Miev – er også en Citroën/Peugeot
Den lille i-Miev er fra en tid da PSA-gruppen mente de burde samarbeide med Mitsubishi og omvendt. Det ble egentlig aldri noen suksess.

Og i 2014 forsvant bilen, som også var tilgjengelig med Citroën- eller Peugeot-logo, fra det europeiske markedet etter 4 års produksjon. Kanskje fordi det var absurd dyrt. i-Miev var en halvannen meter bred bil til 275.000 kroner. Det vil tilsvare 356.000 DKK i dag.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Kreditt: Mitsubishi

Renault Fluence ZE – mest kjent for å floppe med BetterPlace
Husker du batteribyttefirmaet BetterPlace? Hvis svaret er nei, er du tilgitt. Fordi den amerikansk-israelske forretningsidéen om å bytte batterier i elbiler på farten aldri kom skikkelig i gang.

Bilene var ellers klare. Renault bygde sedanen Fluence for formålet. Men i 2013 gikk BetterPlace konkurs i Danmark, og to år senere forsvant Fluence fra Europa.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Kreditt: Renualt

Volvo C30 BEV Concept – et forsøk før og etter kineserne kom
I dag har Volvo et vanvittig hastverk med å komme seg vekk fra alt som lukter til og med litt diesel og bensin. Dieselmotoren er allerede død for merket. Les mer om det her.

Men fordi merket ble kjøpt av kineseren Geely, prøvde de å bygge en elbil under Fords eierskap. C30 BEV-konsept. Ideen ble imidlertid droppet da merket hadde bygget 250 biler i 2012.

Kanskje fordi to batteripakker var nødvendig bare for å oppnå en rekkevidde på 160 kilometer. I dag går det noe bedre for Volvo med elbilene. Også i Danmark.

Det er bare ikke sømløst. Det svensk-kinesiske merket har nettopp måttet tilbakekalle 72 000 eksemplarer av EX30 fordi den er berørt av et hav av feil. Les mer om det her .

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Den bensindrevne C30. Den bilen eksisterer heller ikke lenger. Kreditt: Volvo

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...