Husker du Opel Ampera? Det var langt, langt forut for sin tid. Og falt helt igjennom av samme grunn. Andre elbiler mangler også glemselen.
Akkurat nå er det så mange elbiler på markedet at det er vanskelig å huske dem alle.
Det blir bare mer komplisert av at det stadig dukker opp flere nye bilmerker. Noen har imidlertid begynt å forsvinne, og vurderer nå om de skal bygge bensinbiler. Les mer her.
Men hva ble egentlig av de første slike mer eller mindre halvhjertede forsøkene på å gjøre elbilen til felleseie som biltypen faktisk ikke har blitt ennå?
Ja, det finnes flere ulike forklaringer – og derfor forslag – på det. Husk at vi kan være her for Tesla, den første Model S på gatene med gratis supercharger-lading for livet.
LES OGSÅ: Bensinstasjoner skal få ta ut spesialbensin
Opel Ampera – er egentlig en hybridbil, men…
Opel Ampera aka Chevrolet Volt er egentlig en hybridbil fordi det i tillegg til batteripakken også er en 1,4-liters bensinmotor i den.
Men bensinmotoren ble kun brukt til å lage strøm. Bilen ble egentlig aldri noen suksess. Kanskje fordi det var ekstremt dyrt. I Danmark kostet Opel Ampera 590.000 danske kroner. Produksjonen stoppet etter 4 år i 2015.
Audi A1 E-tron – skulle vært i produksjon
Den lille Audi A1 kom på gata som en diesel- og bensinbil i 2010. To år senere lekte tyskerne med ideen om å sende en plug-in hybrid til gatene.
Det skjedde bare aldri. Imidlertid kom minst én konseptbil – kalt A1 E-tron – ut av innsatsen. Bilen hadde en 102 hestekrefters elektrisk motor og deretter en bitteliten 254cc wankelmotor (ja, wankelmotor!). Audi ga opp rekkevidden til 250 kilometer, fordi de forlot prosjektet.

Mitsubishi i-Miev – er også en Citroën/Peugeot
Den lille i-Miev er fra en tid da PSA-gruppen mente de burde samarbeide med Mitsubishi og omvendt. Det ble egentlig aldri noen suksess.
Og i 2014 forsvant bilen, som også var tilgjengelig med Citroën- eller Peugeot-logo, fra det europeiske markedet etter 4 års produksjon. Kanskje fordi det var absurd dyrt. i-Miev var en halvannen meter bred bil til 275.000 kroner. Det vil tilsvare 356.000 DKK i dag.

Renault Fluence ZE – mest kjent for å floppe med BetterPlace
Husker du batteribyttefirmaet BetterPlace? Hvis svaret er nei, er du tilgitt. Fordi den amerikansk-israelske forretningsidéen om å bytte batterier i elbiler på farten aldri kom skikkelig i gang.
Bilene var ellers klare. Renault bygde sedanen Fluence for formålet. Men i 2013 gikk BetterPlace konkurs i Danmark, og to år senere forsvant Fluence fra Europa.

Volvo C30 BEV Concept – et forsøk før og etter kineserne kom
I dag har Volvo et vanvittig hastverk med å komme seg vekk fra alt som lukter til og med litt diesel og bensin. Dieselmotoren er allerede død for merket. Les mer om det her.
Men fordi merket ble kjøpt av kineseren Geely, prøvde de å bygge en elbil under Fords eierskap. C30 BEV-konsept. Ideen ble imidlertid droppet da merket hadde bygget 250 biler i 2012.
Kanskje fordi to batteripakker var nødvendig bare for å oppnå en rekkevidde på 160 kilometer. I dag går det noe bedre for Volvo med elbilene. Også i Danmark.
Det er bare ikke sømløst. Det svensk-kinesiske merket har nettopp måttet tilbakekalle 72 000 eksemplarer av EX30 fordi den er berørt av et hav av feil. Les mer om det her .
