Den nye Volvo FH16 er ikke bare Europas kraftigste lastebil. Den oppfyller også alle gjeldende utslippsstandarder. De såkalte Euro6-kravene.
Du finner ikke en villere lastebil på europeiske veier enn Volvo FH16. Den nye tappingen drives av en 17-liters, 6-sylindret dieselmotor som yter 780 hestekrefter.
Likevel bruker den fem prosent mindre drivstoff og har syv prosent mer dreiemoment enn forgjengeren.
Dette skriver Volvo Trucks AB i en pressemelding .
– Ingeniørene våre har levert en motor som kombinerer det høyeste dreiemomentet og kraftnivåene til enhver europeisk lastebil med overlegen drivstofføkonomi.
LES OGSÅ: Disse elbilene har forsvunnet helt – hvor ble de av?
– Fakta taler for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat.
– Dette betyr at våre kunder kan utføre oppgavene sine mer effektivt og med høyere produktivitet, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.
Hvis mindre klarer det, kan kraften i den nye 6-sylindrede dieselmotoren skrus ned. Faktisk kommer den i tre stadier. 600, 700 og 780 hestekrefter. Toppmodellen ruller av gårde med et massivt dreiemoment på 3.800 Nm.
Og du trenger ikke engang å helle diesel på den store lastebilen. I alle versjoner kan D17-motoren kjøres på den kunstig skapte HVO-dieselen. Et drivstoff som kan lages av for eksempel gammel matolje.