Kinesiske BYD lover allerede i år å være klar med et såkalt 6C-batteri som kan lades på 10 minutter eller mindre.
De ulike bil- og batteriprodusentene har nærmest stått på rekke og rad de siste årene for å love det samme. Nemlig at superbatteriet, som lades lynraskt, skulle være her om kort tid.
Toyota har for eksempel snakket om solid state-batterier i minst 15 år. Japanerne har imidlertid måttet trappe ned et tak på masseproduksjon. Les mer om det her .
Nå mener kinesiske BYD, som i flere år levde av å kopiere alt fra BMWs logo til Mercedes sine biler, at det er klart med et alternativ. Og allerede i år.
Kineserne mener at det såkalte 6C-batteriet kan lades på 10 minutter eller mindre. Det vil si når det går fra 10 til 80 prosent.
LES OGSÅ: Mistenkt bilmerke bruker den siste «Saaben» ulovlig
Dette er skrevet av Carnews China.
Teknikken er basert på de såkalte Lithium Iron Phosphate – eller LFP-batteriene – som sies å være tregere å lade enn alternativene. Men den nye 6C-teknologien skal gjøre det mulig for LFP-batteriene å lade raskere.
Nærmere bestemt, hvis man skal tro kineserne, vil batteriene kunne lade sin egen kapasitet seks ganger på én time. Eller et fulladet batteri på 10 minutter.
Og det har gått fort. Med den utviklingen altså. Det er ikke mer enn noen måneder siden at også kinesiske CATL lanserte et 5C-batteri. Den tar 11,5 minutter å lade fra 10 til 80 prosent og har en rekkevidde på 470 kilometer.
Problemet er ladeinfrastrukturen. Selv de raskeste ladere i dag er ikke raske nok for denne typen batterier. For å hente ut maksimal effekt fra en 5C ladning, må stativet kunne lades med minst 360 kW. Når det går fortest i dag, brukes en 300 kW lynlader.