Så lite tjente Volkswagen pr ny bil i 2023

Et overskudd på 134 milliarder danske kroner høres imponerende ut. Men pr bil er den forsvinnende biten som Volkswagen-konsernet tar med seg hjem.

Regnskapsåret 2023 for hele Volkswagen-konsernet, som i tillegg til VW inkluderer merker som Skoda, Seat, Audi og Lamborghini, endte i pluss.

Til og med en ganske fin en i sitt slag. Bunnlinjen er et pluss på hele 17,9 milliarder euro eller drøyt 134 milliarder danske kroner.

Dette fremgår av konsernregnskapet som ble lagt fram 1. mars i år.

Men når man fordeler det på antall solgte biler, ser det umiddelbart noe mer beskjedent ut. Selv om tallene fortsatt står i svart.

LES OGSÅ: Midt i krisen stiger Polestars verdi med 28 prosent

9,2 millioner biler fordelt på hele konsernet betyr at Volkswagen pr hjembrakt bil 14.300 danske kroner pr bil når avgiften er betalt. Den er imidlertid betydelig bedre enn mange andre bilprodusenter.

Kinesiske Nio taper massive 120.000 DKK pr bil. Men ting er faktisk enda verre for de to amerikanske merkene Lucid og Rivian. Og hos Ford kan du notere et tap på én million kroner pr elektrisk bil.

Tilbake hos Volkswagen økte antall leverte biler totalt med 12 prosent. For elbiler isolert sett gikk det enda bedre med en økning på 35 prosent. Biltypen står imidlertid for mindre enn hver tiende bil som Volkswagen selger.

Tallene for i år har bare blitt vanskeligere å spå. Volkswagen har varslet at de vil ta 500 milliarder kroner fra et basseng for rene elbiler og bruke det på forbrenningsmotoren. Les mer om hvordan og hvorfor her .

Noen deler av VW-konsernet gjør det imidlertid betydelig bedre enn andre. Hos Lamborghini går det for eksempel så bra at ordreboken er stengt flere år frem i tid. Akkurat som italienerne ikke trenger Volkswagens hjelp i utviklingen av Huracan-erstatningen. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...