Et overskudd på 134 milliarder danske kroner høres imponerende ut. Men pr bil er den forsvinnende biten som Volkswagen-konsernet tar med seg hjem.
Regnskapsåret 2023 for hele Volkswagen-konsernet, som i tillegg til VW inkluderer merker som Skoda, Seat, Audi og Lamborghini, endte i pluss.
Til og med en ganske fin en i sitt slag. Bunnlinjen er et pluss på hele 17,9 milliarder euro eller drøyt 134 milliarder danske kroner.
Dette fremgår av konsernregnskapet som ble lagt fram 1. mars i år.
Men når man fordeler det på antall solgte biler, ser det umiddelbart noe mer beskjedent ut. Selv om tallene fortsatt står i svart.
LES OGSÅ: Midt i krisen stiger Polestars verdi med 28 prosent
9,2 millioner biler fordelt på hele konsernet betyr at Volkswagen pr hjembrakt bil 14.300 danske kroner pr bil når avgiften er betalt. Den er imidlertid betydelig bedre enn mange andre bilprodusenter.
Kinesiske Nio taper massive 120.000 DKK pr bil. Men ting er faktisk enda verre for de to amerikanske merkene Lucid og Rivian. Og hos Ford kan du notere et tap på én million kroner pr elektrisk bil.
Tilbake hos Volkswagen økte antall leverte biler totalt med 12 prosent. For elbiler isolert sett gikk det enda bedre med en økning på 35 prosent. Biltypen står imidlertid for mindre enn hver tiende bil som Volkswagen selger.
Tallene for i år har bare blitt vanskeligere å spå. Volkswagen har varslet at de vil ta 500 milliarder kroner fra et basseng for rene elbiler og bruke det på forbrenningsmotoren. Les mer om hvordan og hvorfor her .
Noen deler av VW-konsernet gjør det imidlertid betydelig bedre enn andre. Hos Lamborghini går det for eksempel så bra at ordreboken er stengt flere år frem i tid. Akkurat som italienerne ikke trenger Volkswagens hjelp i utviklingen av Huracan-erstatningen. Les mer om det her .